Hos massör för första gången

Efter det där första ultraljudet blev jag så fruktansvärt rädd, orolig och ledsen. Läkaren sa att barnet kanske skulle dö efter födseln. Första veckan var min puls konstant hög och jag kunde bara sova lätt i korta stunder. Jag såg också till att spänna mig i hela kroppen. Käkar, nacke, rygg och axlar blev stenhårda. Ultraljudet kom också i början av en fyraveckorsperiod fylld av utvecklingssamtal med alla mina elever. Det är alltid påfrestande med utvecklingssamtal. Det kräver mycket förberedelse, fokus och förstås efterarbete. Nu ville dessutom alla föräldrar prata om min graviditet, i alla fall säga grattis, och jag ville bara gråta varje gång ämnet kom upp. Men jag bet ihop, log och spände käkarna ännu lite mer. Denna period lades också på tre månader av en fritid fylld av soffliggande och ont i huvudet som gjorde mig stelare, stelare och stelare.

När läkarna gav lite trevligare besked (att det är väldigt osannolikt att barnet skulle dö) och jag kunde tänka lite positiva tankar igen bestämde jag mig för att boka massage för första gången i mitt liv.

Det var ovant och lite obehagligt att bli knådad av en okänd människa. Men mest skönt. Min massör undrade om jag hade ett stillasittande jobb eftersom jag var så stel i ryggen. Och det har jag ju inte. Hon hittade knutor som hon inte vågade lösa upp på grund av graviditeten. Det gör fortfarande ont i ryggen men lite mer jämnt fördelat och jag känner att jag kan röra mig mer. Men jag blev lite besviken. Jag hade hoppats på att slippa den där alldeles speciella smärtan som knutorna sprider i ryggen. När min sambo kände på ryggen sa han dock att det var som att flera lager av hårdhet hade försvunnit och långt där under allt det nu mjuka anades de hårda klumparna. Det gjorde mig lite glad att höra att han kunde känna en stor skillnad.

Jag fick order om att rulla på axlarna och sträcka ut skulderbladet och bröstmusklerna ofta för att öka blodcirkulationen i min stela rygg. Så nu ska jag satsa hårt på yoga och stretchning så att jag kanske kan lösa knutarna på egen hand eller i alla fall inte göra dem värre. Och så ska jag boka en ny tid hos massören fast det svider rejält i plånboken.

One thought on “Hos massör för första gången”

Kommentera

