Magen och jag

Vi är inte helt vänner jag och gravidmagen.

Alldeles i början av graviditeten blev jag väldigt svullen om magen. Var antingen väldigt hård eller väldigt lös i magen. I första månaden såg det nästan ut som att jag var i tredje. Jag ville vänta med att berätta på jobbet tills efter vecka 12 och därför fick jag jobba hårt för att dölja den stora magen. Det blev inte riktigt en bra start på relationen…

Med hjälp av inolaxol och att magen långsamt vande sig vid trångboddheten där inne höll den samma storlek nästan fram till vecka 18. Sen var det som att den växte lite för varje dag.

I samma veva som magen började bli stor fick vi veta att allt inte var bra med fostret. Och jag blev så irriterad på den där magen. Jag ville låtsas som att jag inte var gravid en stund, bara för att få lite paus från all oro. Men det gick inte. Hela tiden var den där och påminde mig. Dessutom påminde den hela tiden min omgivning vilket gjorde att ännu fler ville prata om min mage med mig. Även de kollegor som jag inte känner särskilt bra. De sa ”Åh, vad roligt för dig!” och jag var tvungen att svara att det inte var så roligt, försöka hålla mig från att gråta och berätta historien igen. Och igen. Och igen. När jag var som ledsnast höll jag mig undan från personalrummet.

Nu är jag inte lika orolig och kan prata om barnet utan att bli alltför ledsen. Magen fortsätter växa och är stor för att vara i vecka 25. Jag bävar inför tredje trimestern och hur jag kommer se ut då.

Jag tycker att det är jobbigt när min kroppen förändras så snabbt som den gör nu. Jag är inte beredd! Jag hinner inte med! Min vikt går uppåt med en rasande fart, magen skjuter ut och bäckenet gör ont ont. Det känns allt annat än naturligt och jag hoppas bara att det ska ta slut så snart som möjligt. Men icke. Det är långt kvar och förvandlingen har bara börjat.

Den där belöningen som alla pratar om, att det kommer ett barn, har jag väldigt svårt att föreställa mig. Men jag längtar.

Kommentera

