Drömmarna

Sen jag blev gravid har jag vaknat mycket om nätterna. Nästan varje gång jag vaknat ligger en ny tydlig och klar dröm på näthinnan. Och det är alltid om samma saker.

  1. Jag flyttar. Det är ofta bökigt och obekvämt. Jag flyttar oftast in till ställen där många andra bor och känner mig alltid otrygg, ensam, ivägen och liksom utan något stadigt att stå på. Ibland är jag på ställen jag känner igen men då har det alltid hänt något dramatiskt med stället så att det ändå inte känns bekant. Det är oreda i köket, väggar behöver målas om och jag hittar inte mina saker. Jag känner mig stressad och alla andra är irriterande bekväma med allt kaos och all oordning. De dricker vin och spelar musik sittandes på alla lådor och tycker det är så mysigt. Jag är gravid men min sambo är inte med i drömmen. Ibland finns ett lite större barn med, sisådär 1-2 är gammalt, men barnet är aldrig där just då.
  2. Jag reser. Alltid till nya ställen eller gamla som totalt ändrat på sig. Jag går vilse, tappar bort saker, kommer försent och missar flyg och tåg och buss. Det är varmt och svettigt. Jag är hungrig, törstig och har ont i magen. Jag är kissnödig men det finns verkligen ingen toalett eller ens en liten ostörd buske i närheten. Också här är jag hela tiden omgiven av människor som är alldeles nöjda, lyckade och oförstående inför min förvirring. Ibland är min sambo med och då är han lika vilse som jag.

DSCN3026

Min tolkning av dessa drömmar är att jag försöker förbereda mig på något jag verkligen har svårt att föreställa mig. Alldeles i början av graviditeten drömde jag om en förlossning. Men det kom inget barn utan flera kattungar. Alltså fyllde min hjärna min livmoder med något jag känner till och inte är rädd för. Fast jag kommer nog föda ett barn på riktigt ändå….

Kommentera

