Ultraljud vecka 26

Trots att tiden kändes oändligt lång kom de där fem veckorna efter rutinultraljudet till sitt slut och det var dags för nästa. Det gick precis som läkaren på MVC hade förutspått.Vätskan hade ökat något: på den ena från 25 mm till 35 mm och på de andra från 16 mm till 19 mm. Allt annat såg bra ut.

Vi frågade om riskerna. Läkaren sa att det är viktigt att fostervattnet inte blir för lite eftersom det då kan tyda på att njurarna inte fungerar. Vi undrade om det var farligt för de inre organen om vätskan i njurbäckenet ökar mycket och läkaren svarade lakoniskt att buken är flexibel och att njurarna ligger lite för sig själva så att det finns gott om plats för ett njurbäcken att vidgas. Vi minns båda att den första läkaren vi träffade sa att vätskan i njurbäckenet kunde trycka på njurarna så mycket att njurarna slutade fungera eller inte utvecklades som de skulle. Hade han fel eller är det bara så otroligt ovanligt att de andra läkarna inte tycker att det är lönt att ta upp ens? Var han bara opedagogisk?

Sen gick vi och köpte två bodys. Det är det första vi köpt. Jag gillar att titta på dem. När jag tittar på magen tänker jag på min arma kropp och den stundande förlossningen men när jag tittar på de där små kläderna ser jag ett litet barn framför mig. Det känns häftigt. Ett barn. Synd bara att jag måste vara gravid för att få ett barn.

4 thoughts on “Ultraljud vecka 26”

Kommentera

