Mitt bäcken och jag

Först märkte jag att jag fick ont i korsryggen när jag gick lite längre promenader. Sen kändes det även vid kortare. Svanskotan gjorde ont när jag satt ner liksom det som jag kallar sittknölarna, alltså de benbitar som trycks ner mot stolen då jag sitter. Sen började jag få mer och mer ont bara av att vara på jobbet och röra mig i klassrummet. Fötterna gjorde också ont.

I veckan fick jag träffa en sjukgymnast som gav mig och två andra gravida en timmes kurs om hur kroppen förändras under en graviditet. Hon pratade rygg, bäcken och fötter och visade hur vi skulle stå, gå, sitta samt några dagliga övningar. Hon berätta också vad vi skulle undvika.

Nu jobbar jag därför stenhårt på att ändra på mitt rörelsemönster. Hur jag tar på och av mig byxor, knyter skor, böjer mig ner, går i trappor, sitter, sätter mig och reser mig från stol och soffa, går upp från sängen. Det är svårt och enerverande att behöva tänka hela tiden på hur jag rör mig.

Vi har möblerat om i köksskåpen så att jag inte ska behöva stå på en pall så ofta. Jag har köpt tofflor med bra hålfotsstöd att ha hemma. Jag tränar också mycket på att be om hjälp av min sambo. Tränar på att ta pauser och lägga mig ner och ta rörelsepauser för att inte stelna till. Tränar på att ta hissen när det finns en hiss. Hela tiden röra mig på ett medvetet sätt, göra övningar, stretcha, vila, ändra ställning osv. Och lista ut vilka mönster som får mig att slippa smärtan.

Det är mer än tre månader kvar.

1 thought on “Mitt bäcken och jag”

Kommentera

