Naturligt

Även fast jag fick väldigt mycket bra råd av sjukgymnasten förra veckan (länk) (mina ben är stenhårda och värker så nog har jag ändrat på mitt rörelsemönster allt) skaver besöket lite. Eller egentligen bara ett ord som kom lite för många gånger. ”Det är naturligt” sa hon. Jag antar att hon ville poängtera att foglossning är normalt och inte är farligt för fostret. Men då kunde hon väl sagt det istället.

Naturligt fick en mer och mer obehaglig klang i mitt huvud. Ekot fortsatte att ljuda i flera dagar efteråt. Ett eko som sa: ”Du ska inte klaga, för det är naturligt. Det spelar ingen roll hur ont du har för det är naturligt. Du borde vara glad, du är inte sjuk, bara gravid, det är naturligt allt det du upplever. Om du är en riktig kvinna njuter du av allt detta naturliga. Smärta är inget farligt, i alla fall inte denna för den är naturlig.Le, det är så naturligt, allt du känner.”

Det är också naturligt att bli sjuk och dö.

Jag frågade en barnmorska senare om jag får nånting för smärtan, alltså om förlossningen går bättre om jag haft mycket foglossning. Hon svarade nej. Och då känns den där naturliga processen ännu mer ovärd. Orättvis. Jag vill bara stampa hårt i marken och skrika. Men det ska jag inte. Inte bra för bäckenet.

581867_1323149277702601_3748373460048925049_n

Från mitt favoritkonto på instagram: @villfarelser Finns även på Facebook.

Kommentera

