Mörker från en annan tid

Jag läser ”Att föda ett barn” av Kristina Sandberg. Den handlar om Maj som lever i 30-talets Sverige. Hon råkar bli gravid och blir tvungen att gifta sig med en man hon knappt känner.

sandberg

Och jag tänker på hur lyckligt lottad jag är som lever med en partner jag älskar och att vi tillsammans har valt att skaffa barn. Och att jag bor i ett land med fri abort. Maj vill ha barn med sin blivande make lika lite som han vill ha barn med henne. Men när hon väl förstår vad som har fått henne att må så dåligt är det försent att gå till den där hemliga läkaren. Hon måste ta hela smällen med att vara gravid, genomgå en förlossning och sen ta hand om barnet. Helt på egen hand. Hon måste utstå alla graviditetskrämpor i en tid då man inte pratade om sådant och dessutom inte på något sätt önska själva utgången av det hela. Hon måste bli mamma i situation där hon inte vill vara det. Ur boken:

Det finns inget barn för det finns ingen mor. Bara en flicka som är rädd att hon luktar illa.

En graviditet sker alltid på bekostnad av modern. Den är inte gratis. Det är därför jag har så svårt att köpa abortmotståndarnas argument om att värna liv. De värnar bara vissa liv; de ofödda fostrens liv. De värnar inte mödrarnas liv. Om abort ska förbjudas med de argumenten bör också vem som helst vara beredd att offra en njure, lunga eller en del av levern till en främmande människa på gatan. För att värna liv. Då bör andras liv och hälsa konsekvent vara viktigare än din egen. Men så ser det inte ut i de områden i världen där abort är förbjudet. Återigen är det kvinnorna som ska offra sina kroppar och sin hälsa.

Jag är också så tacksam över att jag får klaga över hur jobbigt jag tycker att det är att vara gravid i denna kropp. Jag pratar med min familj, min sambo, min kollegor och vänner. Jag är med i en grupp för gravida på Facebook med väldigt högt i tak. Där hackas ingen på för att hon spyr ur sig sin ångest, oro eller förtvivlan. Jag får omsorg, kramar, hjälp och råd. Maj har ingen. Alla tittar dessutom snett på henne för att hon blev gravid innan bröllopet. Hon är helt ensam och fast med en allt större varelse som växer i hennes kropp och ingen vill veta av. Mitt barn är efterlängtat av många. Många som vill vara med och bära, stötta och lära känna. Tack alla!

Kommentera

