Lyckligt slut?

Vi var på förlossningskurs. Alltså inte profylax utan mer allmänt om förlossningar. Kursen hade en tydlig dramaturgi, som vilket saga eller film som helst, med intro, upptrappning, klimax, nedtrappning och ett lyckligt slut.

Det var bara det att det där lyckliga slutet fick mig att kallsvettas. Jag blev orolig, arg och ledsen. På vägen hem i bilen grät jag. Först förstod jag inte varför jag blev så ledsen.

Det var som att det där lyckliga slutet med den lilla friska bebisen som lades vid mammans bröst gick på repeat i mitt huvud. Det gick inte att stoppa. Och då mindes jag att det var samma bild som rullade i huvudet efter rutinultraljudet.

För det är då, strax efter förlossningen, vi får veta hur det är ställt med barnets njurar. Och visst verkar det mest troligt att hon inte föds med allvarliga livshotande njurproblem men det finns ändå en viss risk, större än med barn utan hydronefros. Lite känns det som att hela graviditeten och förlossningen är en lång transportsträcka fram tills den punkt då vi ska få besked om hur allt fungerar inne i buken på vårt barn.

Vi fixar och donar hemma. Köper små saker inför att barnet kommer. Jobbar mycket. Förbereder oss för att få ett barn. Jag lyckas nästan med att vara glad och förväntansfull. Men långt där inne ligger något och skaver och påminner då och då om att det kanske går riktigt dåligt det här.

Hormonerna hjälper inte heller till direkt. Humöret går upp och ner. Mest ner. Det är som att topparna av glädje och lycka har kapats och hängts på dalarna så att varje tung stund blir lite mörkare och lite mer hopplös och överdriven. Det hjälper inte att tänka att det är hormonerna som gör humöret så svajigt. Känslorna är på riktigt! Det är tröttande att var ledsen och orolig. Irriterande att jag blir så ledsen av så lite. Längtar tills detta är över.

1 thought on “Lyckligt slut?”

Kommentera

