Tips från kuratorn 2

Nu har vi varit hos kuratorn en andra gång. Denna gång var också min sambo med. Vi pratade om lite andra saker. Jag känner mig fortfarande bottenlöst ledsen då och då och vi diskuterade vad det kan bero på och hur min sambo kan stötta mig i det. De faktorer som spelar in är oro för barnet, oro för förlossningen, påfrestande situation på jobbet, foglossning och hormoner som förstärker negativa känslor.

Vi pratade också om att min sambo inte alls är så ledsen längre och att det är rätt skönt. Här är tipsen vi kom fram till tillsammans:

  • Det är okej att tycka att denna graviditet är jobbig.
  • Jag ska fortsätta berätta hur jag mår och känner och be om hjälp.
  • Vi ska hitta nya roliga saker att göra tillsammans som funkar med foglossningen. (Jag är så ledsen över att inte kunna gå i skogen.)
  • Oroa mig för en sak i taget. Oro för tiden efter förlossningen (är rädd att gå sönder så mycket att jag inte kan ta hand om mitt barn) får vänta. Be om tid hos Aurorakliniken om oron för förlossningen känns ohanterlig.
  • Vara uppmärksam på om de mörka känslorna tar över alla dagar och i så fall be om mer hjälp från sjukvården.
  • När tankarna blir destruktiva är det dags att bryta av med något annat. Distrahera huvudet, gärna med hjälp av positiv sambo.
  • Återigen fundera över om vissa saker i livet kan nedprioriteras så att jag får vila, avkoppling och glädje.

Ungefär en vecka innan den inbokade träffen funderade jag över om jag verkligen behövde gå dit. Det känns ju inte alls lika fruktansvärt som förra gången…Men så kom en sån där mörk dag då allt kändes skit. Jag kom på att jag nog känner såhär ganska regelbundet och att det är rätt jobbigt. Då blev jag alldeles lugn av tanken på att jag skulle få prata om detta och få råd om hur jag kan hantera det. Och återigen var det viktigaste för mig i denna träff att bli bekräftad i mina känslor. Att det är okej av vara ledsen. Och att jag har en fantastisk sambo som tack och lov inte är likadan som jag är.

One thought on “Tips från kuratorn 2”

Kommentera

