Ultraljud vecka 29

Idag var det dags för ultraljud igen. Jag hade inte riktigt hunnit oroa mig för det ännu utan mest funderat på vilken vagn vi ska köpa och vad det var jag skulle kunna utantill till kören och hur jag ska göra den där lektionen rolig och lättförståelig och så vidare…

I bilen till Östra tänkte jag mig att vätskan vid njurarna antagligen kommer ha ökat som vid ultraljudet vecka 26. I en mörk vrå i hjärnan tänkte jag den hemska tanken att fostervattnet var lågt. Sen stoppade jag den tanken och lyssnade intensivt på radion.

Så kom vi in till vår haltande gamla man till läkare som log sitt försiktiga lilla leende. Fostervattnet var normalt och tillväxten precis på snittet. Så kom han till de mörka områdena och mätte. Den ena var 35 mm, vilket är samma som förra kollen och den andra var 16 mm, faktiskt 3 mm mindre än förra gången! Vi log fånigt och det kändes nästan som jag hade tänkt mig att det skulle vara på rutinultraljudet. Jag kunde glädjas åt att få se vår flicka igen och diskutera vems näsa hon har. Det kändes som det ska kännas. Förväntansfullt.

3 thoughts on “Ultraljud vecka 29”

Kommentera

