Trötthetens återkomst

Så kom den tillbaka. Den stora tröttheten. Men nu med lite andra tillbehör.

Fräckaste tillbehöret: svårt att sova. Mitt vanliga jag sover gärna 9 timmar om jag har möjlighet men får oftast vara glad om det blir 8 timmar en vardag. Nu kan jag aldrig sova mer än 7 timmar, ibland bara 5 eller 6. Bäckenet, nacken, ryggen och sidan gör ont. Vaderna krampar och tankarna snurrar runt runt i huvudet. När jag vaknar är jag inte utvilad.

Extra tillbehör: hjärnmos. På jobbet märker jag att huvudet inte riktigt hänger med. När jag är med eleverna skärper jag till mig som attan. Klarar precis att vara tillräckligt alert för att kunna vara lärare. Sen när de går och jag ska planera, sitta på möten och efterarbeta står det still. Kraften är slut och jag får lägga in små pauser för att få något gjort alls. Vill helst bara blunda. Får skriva långa listor på självklarheter för att disponera min tid smart. Men märker ändå att jag inte är mitt vanliga effektiva jag. Sen kommer ännu en tid hos MVC, eller ultraljud eller föräldrakurs, som alltid är tidig förmiddag då jag egentligen hade behövt fortsätta vara fokuserad på jobbet. Efter besöket är det hopplöst att försöka få något gjort. Hjärnan är någon annanstans. Därför åker jag till jobbet tidigt tidigt. Tankarna går långsamt långsamt och när eleverna kommer känner jag att jag skulle behövt lägga mig ner.

Efter jobbet är jag så trött så trött både fysiskt och mentalt. Och så hungrig. Men orkar inte ställa in tallriken med mat från igår i mikron. Måste vila först. Kan inte sova så det får bli vila. Efter en stund blir jag kissnödig och då tvingar jag mig in i köket för att fixa maten. Sen äter jag den långsamt långsamt. Blir så mätt så mätt. Längtar efter stunden då jag kan lägga mig igen.

Kommentera

