Ebbas gravidbok

Ebba von Sydow har aldrig varit någon jag direkt brytt mig om. För mig har hon bara varit ännu en som pratar om kläder och smink. Jag har liksom stängt av henne mentalt när hon kommit i rutan.

Men så bad jag min syster att få låna hennes bok om förlossning. Hon kom med en hel påse med böcker men påpekade att hon inte hade läst dem. Några hade hon läst lite i. Den enda hon läst ut var Ebbas gravidbok. Jag fnissade åt den gulliga lite fluffmjuka boken och tänkte att det där nog inte är något för mig. Men så började jag smygläsa den lite. Mitt emellan en pedagogisk men ganska torr bok om amning och en detaljerad bok om förlossning som fick hjärtat att banka kändes det som en befrielse att läsa Ebbas bok.

ebba

Den går igenom kost, träning, ekonomi, förlossning, kläder och en massa annat utan att vara uppläxande och moraliserande. För mig kändes den som en varm och lugn omfamning. Som en storasyster som verkligen vill mitt bästa och ger mig råd men framför allt är förstående och alltid alltid är på min sida. Fint också att jag fick låna den  just av min storasyster.

Vissa avsnitt gav mig väldigt lite men det som hela tiden lugnade mig var den omhändertagande medkännande tonen. Det som en liten röst som mellan raderna viskade: ”Det är okej att det känns jobbigt eller bra, du är okej!” och ”Stå på dig, berätta om hur du mår och hur du vill ha det, du är värd det!”.

Jag tror att jag lånar denna bok ett tag till.

1 thought on “Ebbas gravidbok”

Kommentera

