Tanterna och deras sanning

Som gravid blir det väldigt många samtal kring mitt tillstånd. De flesta män och kvinnor som inte varit gravida lyssnar uppmärksamt och är försiktiga med vad de säger. De är finkänsliga. De flesta kvinnor med barn är också finkänsliga. De lyssnar in när det är dags att delge egna minnen och håller inne med dem när det inte verkar som att jag vill höra.

Men det finns en grupp som inte följer det mönstret. De är kvinnor vars barn flyttat ut för länge sedan. De var i klimakteriet för ganska länge sedan och är nära eller har nyss passerat pensionsåldern. Och de har bestämt sig. De orkar inte kompromissa längre. De kan vara charmiga med sin obryddhet och ibland lätt provokativa rakt-på-sak-stil.

Men när det kommer till min graviditet och stundande förlossning har några av dem trampat på mina allra ömmaste tår och gjort mig riktigt ledsen med sina obetänksamma kommenterar. När de är totalt oförstående inför alla mina graviditetsbesvär och menar att så som du känner är det inte. För de vet. De vet allt hur en graviditet ÄR och KÄNNS. Som att deras graviditet och deras förlossning var de enda och att alla andra är likadana som deras. Som att det är de som är gravida och har behov av att prata väldigt mycket om sin upplevelse.

Jag har aldrig känt mig bekväm som gravid och tror inte jag kommer göra det heller. Deras kommentarer har fått mig att känna mig ännu mer konstig och fel. Men efter mycket funderande och tyst övande hemma i köket har jag hittat mitt sätt att hantera dem. Nu säger jag emot och låter dem aldrig få sista ordet. Jag ger dem en lång och detaljerad utläggning om min graviditet med inflikad fakta från 1177. Då tvingar jag dem in i att släppa sin egen graviditet och engagera sig i min. Jag lär dem lite av det som de missat eller glömt av den mångfald av graviditeter som finns. Men framför allt får jag mig att känna mig okej istället för överkörd. Nästa gång vi pratar blir samtalet helt annorlunda. För de vill ju egentligen bara väl de där tanterna. De är bara okunniga, har glömt bort att vara finkänsliga och har gått och blivit lite självupptagna med åren.

3 thoughts on “Tanterna och deras sanning”

Kommentera

