Kvällsrutinen

Nu är magen riktigt stor. Om jag har en underdel som inte går upp över magen blir det lätt en glipa mellan linnet och byxorna. Jag drar i linnet. Drar i byxorna. Och magen växer. Kläderna sitter helt annorlunda och dras åt, upp och ner under dagen på nya sätt för varje dag. Det finns inga säkra kort längre. De där stora gravidshortsen som jag fick för länge sedan av en kollega har plötsligt blivit obehagligt tajta. Den stora klänningen kan dock plötsligt smita åt riktigt snyggt över brösten och falla över magen på precis rätt ställe för att få den att se lite mindre gigantisk. Jag vet aldrig vad som kan passa nästa dag.

Därför kör jag stenhårt på det tips jag fick ur Ebbas gravidbok: att alltid prova ut kläder till nästa dag kvällen innan. Ibland tar det ganska lång tid men jag gör det väldigt mycket hellre ordentligt kvällen innan än hastigt på morgonen.

När det blir fel och jag får gå runt en hel dag med något som känns för litet, för varmt, för avslöjande eller obekvämt kan det förstöra hela dagen och få mig att varje sekund tänka på hur stor, tjock och ful jag känner mig. Jag känner mig obekväm och spänner mig så att jag får mer ont i bäckenet, ryggen och axlarna. En väl utvald och välsittande utstyrsel kan på samma sätt underlätta och mildra känslan av svullnad, obehag, smärta i bäcken och göra det lättare att fokusera på annat. Då kan det till och med komma små korta stunder då jag känner mig lite lite fin och kan smeka magen och tänka att den är rätt häftig.

Kommentera

