Sammandragningar

För två veckor sedan var jag förkyld. Jag kände mig trött och hängig men precis under gränsen för att tvinga mig att vara hemma så jag jobbade på som vanligt.

Sen kom en kväll då jag kände mig lite bättre fast konstigt störd ändå. Maken skulle komma hem sent och jag kunde inte komma till ro och vila som jag egentligen kände att jag behövde. Det kröp i kroppen och jag tänkte på allt jag borde göra. Jag tvättade, diskade, städade lite, planterade om några växter. Lyfte, böjde mig ner, sträckte mig åt sidan, gick i trappan. Jag gjorde visserligen rörelserna så korrekt jag kunde men lyckades inte få mig till att vila efteråt. Satte mig i soffan men reste mig genast igen för att bara göra en sak till. När maken kom hem kramade han mig och jag slappande äntligen av. Då kände jag hur enormt trött jag var. Jag kunde plötsligt inte förstå hur jag hade kunnat vara så aktiv hela kvällen.

Nästa dag var magen stenhård hela dagen. Det var som en enda lång sammandragning och det kändes väldigt obehagligt. Den hade aldrig förr varit spänd så länge. Jag läste på lite om täta sammandragningar och hårda magar. Jag förstod det som att första testet alltid var att vila. Ofta beror täta sammandragningar på överansträngning och då blir det bättre av att vila. Men du måste vila! Det är kroppen som säger till dig att du kört på för hårt. Om första testet inte hjälper kan det bero på att något inte står rätt till och då ska du kontakta vården.

Jag vilade. Och vilade och vilade. Jag var så trött! Hela kvällen vilade jag och långsamt blev magen mjuk. Men varje gång jag ställde mig upp fick jag en sammandragning. Det blev en liten läxa för mig där jag lärde mig att lyssna mer efter sammandragningar och tvinga mig till paus och vila när kroppen säger till mig att göra det. Först blev jag rätt sur över att behöva vila så mycket mer än jag har lust med. Men samtidigt är det så mycket bättre än att något går fel med barnet eller att jag stressar fram en för tidig förlossning.

Kommentera

