Förlossningsrädsla 1

Det började för ganska länge sedan, när den största oron kring barnet hade släppt, foglossningen hade dragit igång och jag läste om förlossningsskador. Min rädsla handlar främst om att jag är rädd att få en allvarlig förlossningsskada, och i värsta fall en som inte upptäcks direkt. Jag tror att rädslan består av fyra delar:

  • Min mamma och syster har fött stora barn: ca 4-4,5 kg. Det är en av sakerna som räknas som riskfaktor för att få bristningar.
  • Jag har varit väldigt mycket sjuk i mitt liv. Inte särskilt allvarligt men det har gett mig en identitet av en svag och sjuklig människa. Det gör att jag inte känner så mycket tillit till min egen kropp.
  • Jag har med mig dåliga vårdupplevelser från när jag opererade min käke och från när min pappa var sjuk en längre tid. Det gör att jag inte litar riktigt på sjukvården och att jag helst inte vill ha med dem att göra alls.
  • Det finns väldigt lite forskning om hur man förebygger, diagnosticerar och behandlar förlossningsskador. Det gör mig rädd. Sverige har hög procent allvarliga förlossningsskador i jämförelse med de andra OECD-länderna. Men eftersom det saknas forskning kring detta vet man inte varför. Det gör mig både rädd och arg. Läs SBU:s rapporter från april 2016 om du vågar Analsfinkterskador vid förlossning och Behandling av förlossningsskador som uppkommit vid vaginal förlossning – en kartläggning av systematiska översikter  och artiklar i Vård i fokus om förlossningsskador och diagnostik 12 och 3.

Jag tog upp min rädsla med min barnmorska som tog det på stort allvar. Hon beordrade mig att gå MVC:s kurser om förlossning och bokade en läkartid för mig.

Jag gick den första kursen som handlade om förlossningen på ett praktiskt plan och den gjorde mig rädd. Jag fick en känsla av att jag som gravid var tvungen att veta så mycket. Att jag skulle välja en massa saker och måste vara väldigt påläst. Jag blev stressad och kände ännu mer att jag inte kommer få hjälp på förlossningen utan ska klara mig själv och ta en massa beslut själv.

 

Sen kom en positiv artikel om Östra, där jag kanske föder! länk

One thought on “Förlossningsrädsla 1”

Kommentera

