Förlossningsrädsla 2: kunskap och tillit

Jag läser Att föda av Gudrun Abascal. Jag tycker om att veta mycket om det jag ska göra vare sig det handlar om att köpa en dammsugare, åka till ett nytt land eller föda ett barn. Det gör mig trygg även om jag kan ha en fas i början av inläsningen som är ganska jobbig.

att föda

Kapitlet om den normala förlossningen läste jag noga och kände att jag fick ett mycket bättre grepp om förlossningen. Det var alldeles lagom mycket detaljer och jag kände att jag kunde föreställa mig hur det kanske kommer att bli.

Efter att ha läst och läst och läst både boken samt fler artiklar om förlossningsskador landade jag i någon slags acceptans inför läget. Jag kan inte förändra förlossningsvården. Jag kan inte se till att det plötsligt finns massor av forskning kring förlossningsskador. Jag kan inte styra över vilken barnmorska jag får och om det är många födslar samtidigt som min. Men jag kan göra det som hjälper mig att finna lugn och avslappning. Och jag kan känna mig lite lugnare i och med att jag har bättre koll på de olika faserna och vad jag kan göra då. Jag och maken började formulera en plan för hur vi ska göra i de olika faserna i förlossningen.

Jag träffade en läkare som delvis viftade bort min oro men också sa att jag måste lita på barnmorskan helt enkelt och försöka kommunicera med hen om hur jag mår och hur kroppen känns så att hen kan hjälpa mig på bästa sätt. Att det är det enda jag kan göra. Och det kunde jag ta till mig.

Min barnmorska försökte lugna mig med att personalen på förlossningen i alla lägen tar på sig det medicinska ansvaret och att jag alls inte behöver bestämma allt själv. Och gå nu profylaxkursen med inställningen att du egentligen bara kan hjälpa till med andning och avslappning (inte för att det är så lite) och att barnmorskan sköter resten, sa hon.

One thought on “Förlossningsrädsla 2: kunskap och tillit”

Kommentera

