Förlossningsrädsla 3: profylaxkursen

På kursen var hela tiden fokus på vad jag och min make kan göra under de olika faserna av förlossningen. Vi fick tid att prata med varandra om vad som passar oss och vad som är viktigt att tänka på för just oss när det är dags för förlossning. Vi prövade olika fysiska övningar tillsammans och då både jag och maken älskar beröring var det väldigt lugnande för mig när han tryckte, klämde och klappade på mig.

Vi prövade olika andningsövningar och jag kände att jag kan ganska mycket om andning eftersom jag både sjunger i kör och gör yoga. Maken har hållit på med dykning och vi kände oss väldigt trygga med allt som sades om andningen. Jag kände att jag nog är rätt bra på att kontrollera min andning.

Jag kände att alla tips och övningar gjorde att jag fick lättare att fokusera på vad jag kan göra istället för att oroa mig för allt jag inte kan påverka. Men det brukar vara så med mina rädslor – det lugnar mig att vara påläst och att kunna göra nånting, även om det egentligen inte ändrar på särskilt mycket.

1 thought on “Förlossningsrädsla 3: profylaxkursen”

Kommentera

