Semester!

Jag brukar avsky att säga hejdå. Försöker göra avsked korta och effektiva för att sedan smälta dem i efterhand när jag är ensam. Oftast skulle jag hoppa över avskeden helt om jag fick välja. Men sista dagen på jobbet för en vecka sedan kände jag inte igen mig själv. Medan jag packade ihop mig själv, hade överlämning och städade stötte jag på kollega efter kollega och hamnade i långa samtal om min framtid. Jag kände starkt för att inte alls lämna min trygga arbetsplats. Jag blev avundsjuk på alla kollegor som förberedde för höstterminen. När jag till sist gick ner till rektorn för att säga hejdå märkte jag hur jag blev alldeles svettig, röd i ansiktet och alldeles mosig i känslorna. Eftermiddagen med alla avsked var som en enda stor urladdning och när jag kom hem var det som att jag bara var ett skal. Som att allt var slut och jag var alldeles tom. Jag lämnade kvar mig själv på jobbet.

Sen ville jag bara sova. Men jag skulle ju fixa hemma, åka till IKEA, gå på ultraljud, träffa barnmorskan och handla massor av mat. Så på tredje semesterdagen sa kroppen till mig på skarpen genom att ge mig en förkylning. Och då ville jag verkligen bara sova.

Men! När jag är förkyld blir min mage alltid lite vimsig; den funkar inte riktigt som den ska. Jag är hungrig jämt men samtidigt känns det som att kroppen misslyckas med att ta upp den näring jag stoppar i mig. Dessutom ligger det nu en stor bebis och trycker på tarmar och magsäck. Det har gjort att jag långsamt blivit mer och mer illamående, fått mer och mer sura uppstötningar och samtidigt mer och mer hunger. Jag åt bikarbonat för att dämpa halsbrännan men samtidigt försvagade ju den magsyran och gjorde magen ännu mer tafatt och förvirrad. Och fast jag bara blev tröttare kunde jag inte sova. Så då fick jag ta till knepet jag upptäckte under första delen av graviditeten (hjälpte dock bara ibland): pizza. Och denna gång fungerade det! Magen accepterade pizzan och jag kunde äntligen sova. Förkylningen har också börjat tappa fart och jag är lite mindre trött.

Sammanfattningsvis har det varit en ganska kass start på semestern.

Kommentera

