Träning i tredje trimestern

Det stod nånstans att det är träning i sig att stå upp med en tredjetrimestermage. Och jag kan inte annat än hålla med. Speciellt nu i nionde månaden blir jag trött av minsta lilla och träningen har stadigt minskat.

Jag har varit förkyld i två omgångar under tredje trimestern och då har jag inte känt att det varit lämpligt att träna. Det varma kvalmiga vädret har också gjort sitt för att få mig att inte vilja röra mig i onödan.

Jag har dock tränat yoga då och då och fram till ungefär vecka 35 kört på det pass som egentligen är anpassat till andra trimestern (länk). En del övningar har jag dock hoppat över eller förenklat. Jag har också fått göra om några övningar för att inte få ont i handlederna eftersom jag har en liten släng av karpaltunnelsyndrom. Till exempel i handstående står jag antingen på knogarna eller går ner på underarmarna. Från vecka 35 började jag bli väldigt otymplig och andfådd och gick därför över till yogan anpassad för tredje trimestern (länk) men jag kan ärligt säga att det inte blivit så många pass.

Jag har fortsatt att göra knipövningarna som jag fick ordinerat av sjukgymnasten jag träffade på grund av foglossning. Jag får dock sammandragningar om jag gör alla 30 repetitioner i ett svep och delar därför upp det mer.

Sedan vecka 31 går jag en gång i veckan på vattengympa som alltid avslutas med avslappning. Det är fantastiskt skönt för mitt bäcken att röra sig i vattnet. I vattnet kan jag träna så som jag inte lyckas göra på gymmet nu och som jag saknar så. Min kropp älskar det. Kursen var väldigt dyr och jag tvekade flera gånger innan jag bokade in mig speciellt också för att man ska gå den i slutet av graviditeten och barnet ju kan komma för tidigt! Men såhär i efterhand är jag så nöjd med mitt beslut att lägga pengar på detta.

Jag försöker undvika att stå eller gå en längre stund eftersom jag får så ont och det gör mig så ledsen. Jag märker stor skillnad nu när jag är ledig och kan vila hur mycket som helst. Jag kan tillåta mig att gå riktigt långsamt och medvetet. På jobbet höll jag samma gångtakt som alltid trots att det gjorde ont och trots att jag försökte få mig att gå långsammare. Men det gick bara inte att bryta det mönstret. Fast det gav mig nog rätt bra vardagsmotion. Nu satsar jag mer på vardagsvila!

 

Kommentera

