Förlossningsrädsla 5: Helis fyra verktyg under förlossningen

Många har rekommenderat Susanne Helis Föda utan rädsla och här försöker jag sammanfatta de praktiska råd inför förlossningen som  jag tar med mig från hennes bok. Det är alltså en subjektivt utvald sammanfattning. Heli tar upp fyra verktyg som hon använder för att hjälpa födande kvinnor.

heli

1. Andningen: Heli propagerar för att använda den ljudlösa naturliga andningen. Den hjälper kroppen att förstå att det som händer inte är farligt. Försök undvik den forcerat djupa andningen. En djup suck eller några djupa andetag är bra om de hjälper dig att hitta tillbaka till den lugna ljudlösa andningen. Andningen påverkar och påverkas av käke, axlar och stress.

Min kommentar

I körsammanhang tränar jag mycket på att andas effektivt och djupt utan att det blir forcerat. När jag spänner mig i käken blir andningen ljudlig, ineffektiv och får mig att spänna mig mer vilket inte är bra för klangen. Då jag andas avslappnat tar kroppen istället in lagom mycket luft och låter käken hänga fritt och avslappnat.

Inom yoga och kör har det varit mycket fokus på att utandningen blir tillräcklig så att du inte får för mycket koldioxid. Det märks tydligt genom att du blir snurrig. Då är det bra med suckar! Vid den djupa forcerade andningen är det viktigt att ha pauser mellan in- och utandning för att inte störa syre/koldioxid-balansen. Då kan du också långsamt tvinga in kroppen i att andas långsammare för att sedan låta andningen sköta sig själv, lugnt och ljudlöst.

2. Avslappning: Heli skriver om att våga vara tung i din hållning. Visualisera hur du glider ner till botten av värken. Om du står: böj knäna. Öppna handflatorna. Fokusera blicken på något om det hjälper dig att slappna av. Värme kan hjälpa dig att hitta avslappningen.

Min kommentar

I yogan har jag fått lära mig att betrakta smärtan utifrån, till exempel i en djup stretchövning, som att det är en intressant företeelse. Man ska då försöka hitta centrumpunkten i smärtan och följa den. Oftast rör den sig vilket jag aldrig tänkt på innan jag fick instruktionen att hitta den. Heli skriver också att du ska gå in i smärtan men att dessutom visualisera en nedåtgående rörelse för hjälpa tanken och kroppen att arbeta åt rätt håll.

Jag har också prövat i yoga att använda blicken för att slappna av, då oftast med ett stearinljus.

I kören pratar vi också mycket om att vara tung för att frigöra rätt muskler som råkar vara bäckenmuskulaturen som är så viktig när man sjunger. Då är utmaningen att hitta rätt tyngdpunkt. Vissa muskler ska jobba: vader framför allt. När du böjer lätt på knäna, ser till att svank och nacke vilar rakt ner i kroppen kan bäckenet slappna av och jobba med sången. Du måste alltså vara aktiv och medveten för att kunna slappna av. Under förlossning med en jättemage är det nog en annan tyngdpunkt som låter kroppen slappna av men knäna ska fortfarande var böjda enligt Heli.

3. Rösten. Heli skriver om att använda rösten för att hitta till lugnet. Låt med mörk naturlig stämma om det hjälper. Tippa huvudet lite bakåt så att du inte trycker hakan mot bröstet omedvetet. Då blir det spänt. Du ska absolut inte skrika eller låta med ljus röst eftersom det får dig att spänna kroppen och lurar in den att stimulera smärta och stress.

Min kommentar

Inom yoga har jag provat att använda olika mantran. Till exempel har vi använt mantran tyst i huvudet för att endast fokusera på andningen. Sedan har vi ibland fått gå över till att säga dem högt och det har jag alltid haft svårt för. Jag är sopran och är bekväm i ett ganska högt tonläge med en ljus huvudklang. Mantran sägs alltid med en mörk bröströst som jag är väldigt ovan vid att använda. Det känns obekvämt och jag spänner mig. Men vem vet, kanske det i någon av förlossningen är fantastiskt skönt och rätt och murra fram något?

4. Tankens kraft: Heli skriver om hur tanken kan hjälpa kroppen att gå med på det smärtsamma förloppet. Tanken kan hjälpa dig att acceptera situationen och följa med. Säg ja, ner, öppna, mitt barn.Undvik att försöka förändra eller fly ifrån förlossningen. Prova att visualisera vattenfall eller en trygg plats där du är lugn. Andningen kan du tänka uppifrån och ner.

Min kommentar

Heli uppmuntrar att tänka ut fraser som du tror kan hjälpa dig underförlossningen. Mina är: ” Jag är stark. Jag accepterar alla mina känslor.”.

I mitt jobb som lärare och när jag använder och leker med drama har det blivit tydligt hur effektivt ”Fake it ‘til you make it” är. Exempelvis kommer jag till jobbet sur och arg och inte alls sugen på någonting. Då låtsas jag inför barnen att jag är positiv, engagerad och peppad på den lektion vi ska ha. Jag dyker in i min roll och vips är jag faktiskt glad och positiv på riktigt. I drama brukar det gå ännu snabbare. Jag kommer dit sur och arg men tvingar mig att vara med i en improvisationsövning och låtsas vara hejdlöst skrattig och vips är jag också det! I båda exemplen ingår i och för sig något otroligt viktigt: en grupp av människor som hjälper varandra in i scenen och rollerna. Under förlossningen har jag bara min man. Fast han är väldigt lugn och rolig.

Jag har haft en del lätt migrän och fick då tips av en släkting med mycket mer migrän att hjälpa huvudet till ett jämnt blodflöde. Hon menar att blodflödet under migrän blir överdrivet och hackigt i huvudet och om du kan lugna ner det kan det lätta på smärtan. Jag fick visualisera, tillsammans med mina hjärtslag, hur blodet jämnt och lugnt färdades genom huvudet. Kombinerat med värktabletter hjälper det faktiskt ibland. Därför tror jag att visualiseringar eventuellt kan hjälpa mig under förlossningen.

Snabb kom-ihåg-lista över förlossningens olika fasers fokus

Latensfasen: Slappna av. Distrahera dig. Var inte i nuet. Vila. Ät. Försök sova.

Öppningsfasen: Slappna av men följ med i värkarna. Var i nuet. Ta hjälp av din partner mer och mer medan smärtan ökar. Rör dig, vicka på höfterna. Stå så mycket du orkar. Sov, vila i pauserna.

Krystfasen: Ta hjälp av kroppen att vara i nedåtriktning: låt mörkt, böj på knäna, säg ja. Visualisera vattenfallet. Ta hjälp av din barnmorska för att veta om/hur du ska trycka.

2 thoughts on “Förlossningsrädsla 5: Helis fyra verktyg under förlossningen”

Kommentera

