”Det blir värre sen”

Jag har hört detta uttalande i två situationer genom graviditeten:

  1. Angående besvär kopplade till graviditeten med tesen att det är värst i slutet.
  2. Angående graviditet jämfört med att ta hand om en nyfödd.

I båda situationerna blir jag arg eftersom de bygger på jämförelser som är högst individuella. Grundförutsättningen för dessa uttalanden är att ALLA graviditeter och ALLA nyfödda är likadana. Jag har återigen mest hört denna fras från tanter (se tidigare inlägg om tanterna).

Det första uttalandet bygger på bilden av den ”normala” graviditeten, där du först mår lite dåligt några veckor, sedan mår bra fram till vecka 35 då du börjar bli stor och otymplig, får ont i ryggen, kanske har förvärkar och får svårt att sova. Nu är jag i vecka 39 och tycker fortfarande att min graviditet var mycket värre i början än nu. Jag mådde både väldigt dåligt fysiskt med illamående och lätt migrän men också psykiskt då jag inte kunde veta hur länge jag skulle må så pass dåligt. Kanske det skulle fortsätta ett halvår till… (mer detaljer här) Sen kom perioden då vi fick veta att barnet kanske inte skulle överleva, vilket var fruktansvärt på ett helt annat sätt (RutinultraljudetEfter rutinultraljudet). Nu har jag visserligen ont i rygg, bäcken och livmoder, är konstant kissnödig, trött, svullen, har halsbränna, svårt att sova och är väldigt trött på att vara gravid. Men jag har semester och kan prioritera vad jag ska göra varje dag och trösta mig med att det inte är alls långt kvar. Jag har mått så mycket sämre än detta! Så för mig blev det inte värre sen. (Inte ännu i alla fall!)

Det andra uttalandet bygger på en jämförelse mellan graviditeten och att ta hand om en nyfödd. Det kan jag ännu inte svara på men jag har svårt att tro att det inte finns stunder med en nyfödd som är rätt trevliga och mysiga. Min graviditet har verkligen varit svältfödd på trevliga och mysiga stunder. Jag lovar att berätta senare om jag tycker att det blev bättre eller sämre sen!

Kommentera

