Ambition går före fall

​När min semester började satte jag efter en veckas vila igång med en massa syprojekt. Det största var ganska avancerat. Jag ville ha en ergonomisk fåtölj att amma i. 

Vi letade på Ikea men ingen var 1.tillräckligt liten för att passa in hemma 2. skön men samtidigt lagom upprätt för en bra sittställning 3. med avtagbar, tvättbar klädsel. Den fåtölj som var bäst hade inte avtagbar klädsel. Den liknade fåtöljen vi redan hade: en väldigt charmig men rätt sunkig och obekväm 70-talsfåtölj. Hm. Där på Ikea slog en käck tanke rot i mig. Jag kan ju göra nya kuddar till den gamla fåtöljen! Då kan jag ändra passformen och sy fodral i något snyggt tyg! Jag kommer ju ha massor tid!

Vi hittade en tjusigt, kvalitativt och riktigt billigt tyg på Ikea och sen köpte jag skumgummi på Galant plast. Sen skulle bitar provas, klippas och sammanfogas. Hitta rätt lim, provlimma och sedan göra det på fåtöljbitarna. Sen klippa och lägga om med vadd och klämma ihop allt med ett tight och perfekt avpassat innertyg från ett gammalt lakan. Efter det var det dags att mäta, fundera, rita och klippa ut själva yttertyget. Sedan nåla för snygg och lagom snäv passform. Sedan sy, prova på kuddarna, sprätta, göra om och prova igen. 

Redan när jag skulle börja limma ihop skumplastbitarna kände jag mig ganska orolig över vilket stort projekt jag tagit mig an. Jag som bara ville sova… Det förvånar mig verkligen att jag lyckades. 

Jag gjorde lite varje dag. Svor och gav upp. Fortsatte och stack mig på nålen, förbannade symaskinen men kom lite närmre slutet på tunneln. Jag försökte att inte tänka på att jag måste bli klar snart utan gjorde bara lite till och nu är fåtöljen äntligen klar! 

Kommentera

