Nu har det börjat!

Igår kväll märkte jag att magen stundtals var hård till och med när jag låg ner. På natten vaknade jag flera gånger av kraftig mensvärk som släppte efter en stund.

På morgonen när jag kissade för hundraelfte gången tittade jag som vanligt förväntansfullt på pappret och där var den: en rosa slemmig loska. Och det fanns mer som långsamt lät sig fångas upp på pappret.

Kvällen innan hade jag läst att det statistiskt sett är vanligast att förstföderskor föder 4 dagar över tiden. ”Så imorn händer det!”, sa jag till min man.

Under morgonen har jag försökt förstå mig på vad det är som händer i livmodern och om det kan vara värkar. Magen är konstant hård men ungefär var 15e minut spänner det till lite grann och sen kommer en våg av mensvärk, mest på framsidan men ibland även bak i ryggen, som håller i sig mellan 30-45 sekunder. Efter att ha läst på och pratat med MVC är jag ganska övertygad om att det är värkar.

För någon timme sen kom dessutom en slatt, kanske två matskedar, av något vattnigt i trosan. Det är inte helt säkert att det är fostervatten men något alldeles särskilt var det i alla fall. Det luktade ungefär som misosoppa med lite socker i. Eller som såna där svarta algblad som man virar kring sushibitarna, fast nu med lite marmelad på.

Nu ska försöka vila och vänta och se om det kommer något mer av det där vattniga. Angående detta har jag också hunnit med mitt första samtal till förlossningskordinatorn!

Jag är så nöjd med att kroppen har gett mig flera tydliga signaler på att förlossningen är på gång. Sånt gillar jag.

Just nu känner jag mig inte alls rädd, utan bara nöjd med att det äntligen händer!

Kommentera

