Blev det bättre sen?

I ett tidigare inlägg skrev jag om att en del menar att allt blir jobbigare när bebisen kommer i jämförelse med att vara gravid. Jag menar att resultatet beror av hur din graviditet och din bebis fungerar och att man därför inte kan säga att det blir värre utan bara för mig blev det… 

Men hur blev det då för mig när bebisen kom? Det blev bättre! Denna bebis verkar inte alltför svårskött. Hon äter som hon ska, brösten producerar mjölk som de ska, hon sover en del på nätterna och accepterar både mamma, pappa och ibland andra, vagn, babyskydd och bil, babybjörn och sjal. 

Visst är det jobbigt med nätterna och när hon skriker och vi inte vet vad som är fel. Och visst är det jobbigt att magen, underlivet och ungefär alla mina muskler är något helt annat än jag är van vid. 

Men det är inte i närheten av lika jobbigt som att vara gravid. Jag mådde så mycket sämre som gravid och jag saknade det viktigaste av allt: en levande alldeles egen bebis som ler och ger all ansträngning mening. Dessutom har jag förmånen att få ha maken med mig de fyra första förvirrade veckorna med T. Vi uppskattar så mycket alla tre att få vara tillsammans. Det gör också att jag lyckas klämma in både toalettbesök, mat, klädbyte och en och annan dusch under dagarna.  

Kommentera

