Amningens början

Första suget var så häftigt! Mindre än en timme efter att hon hade kommit ut hittade hon fram till bröstet och sög sig fast med en enorm kraft. Jag var överraskad över hur hårt hon sög.

Sedan följde en smärtsam läroperiod på BB där jag fick blåsor, blåmärken och sår på bröstvårtorna. Jag bad om hjälp otaliga gånger och kände till slut att jag hittade en amningsställnig, lätt tillbakalutad, som fungerade.

Väl hemma läkte såren men det ena bröstet fortsatte att göra riktigt ont under hela amningen. Jag bävade inför varje amning och kände mig ganska förtvivlad.

Jag läste på hos amningshjälpen men blev inte riktigt klok på vad problemet var. Det blev som lite avlagringar av kletig mjölk efter varje amning vilket gjorde att jag misstänkte vit propp. Men när det där kladdiga efter att tag försvann bestod smärtan. Bvc-sköterskan misstänkte svamp. Eftersom båda besvären blir värre av att smörja med bröstmjölk, som annars verkar vara universallösningen, började jag istället skölja av bröstvårtorna med vatten efter varje amning samt vädra en stund och långsamt blev det bättre och nu gör det bara ont under utdrivningen. Men om bröstvårtan får ligga med ett blött amningsinlägg för länge märker jag hur det gör mer och mer ont i huden.

Nu jobbar vi på att lära oss en mer upprätt amningsställning med förhoppningen att det ska göra hennes mage lite gladare. Det är verkligen en samarbetsövning att amma. Det skulle vara så mycket lättare om hon kunde prata. Och hålla upp sitt huvud.

Kommentera

