Känslor kring amningen

Mysigt är ett ord som ofta används kring amning. Kanske kommer jag dit när vi har någon slags rytm, men nu är det inte ett ord jag skulle välja.

Praktiskt är det definitivt. Maten har jag med mig överallt. Lagom mycket och lagom varm. Och den smakar alltid gott.

Irriterande att bara jag kan amma. Först är jag gravid, sen ska jag sköta förlossningen och nu ska jag amma också! Irriterande att bli så låst vid denna syssla. Och att hon alltid blir akut hungrig precis när jag ska sätta mig ner och äta själv. Försöker hon hjälpa mig att gå ner i vikt tro?

Frustrerande när det gör ont på mig men ännu värre när T får ont i magen. Jag vill inte att hon ska gå hungrig men samtidigt bär det emot att ge henne magont. 

Som att ha en superkraft. Det är känslan som är starkast. För det är så häftigt och överraskande att min kropp kan producera precis det som T vill och behöver ha. Det som får henne att öka i vikt varje vecka och växa fascinerande snabbt. Tänk att min kropp kunde ordna det. Jag blir faktiskt lite stolt. 

Kommentera

