Träning efter graviditeten: besvikelse

Jag blev som sagt ganska besviken på efterkontrollen eftersom jag hade hoppats på ett klartecken för att få träna lite mer som vanligt igen. Men när jag verkligen lyssnar på min kropp säger den faktiskt också att det gott räcker med promenader, knip och stretch. Men jag vill mer!

För att få lite guidning i hur jag ska tänka gick jag in på en av mina nya favoritbloggar BakingBabies och visst fanns det råd där! Fysioterapeuten bakom bloggen (hennes man skriver också) har gjort massor av bra videor om träning innan och efter förlossningen. I första klippet rekommenderar hon att du tittar på hennes tidigare klipp om bäckenbotten först. Jag följer hennes råd och tittar på hennes klipp om graviditet länk till spellistan för att sedan se på klippen om postpartumträning länk till spellistan och jag drabbas av en massa känslor. När jag såg på klippen om bäckensmärtor blev jag alldeles ledsen i efterhand för att jag hade så ont. Det är så orättvist! Jag blev också lite arg. Varför skulle jag få så mycket problem för och inte bara bäckensmärta? Jag blev också ledsen för att jag inte bad mer om hjälp. Det ska jag göra om jag skulle bli gravid igen och får samma problem. Ännu mer irriterande är att problemen fortplantar sig. När jag mådde illa var jag tvungen att småäta och äta konstiga saker vilket gjorde att jag gick upp några kilo extra. De kilona är tunga och kändes sen när bäckensmärtan kom. Illamåendet och bäckensmärtan gjorde att jag inte kunde röra mig som jag ville vilket gjorde att jag nu är ganska otränad vilket gör att jag inte är särskilt väl förberedd för småbarnslivet med massor av bärande och konstiga amningsställningar. Och så får jag ont igen.

I ett av klippen säger hon självklarheten att den som haft mycket bäckensmärta under graviditeten får räkna med längre återhämtning. Det borde inte vara så svårt att räkna ut men jag hade inte alls tänkt så. Jag kände mig så ledsen och besviken. Kanske har jag liksom sållat bort allt folk sagt om den sköra kroppen efter förlossningen för att stå ut med graviditeten. Jag har nog haft en alldeles orealistisk bild av första tiden med bebisen. En bild av en stark mamma som äntligen kan röra sig igen. Det är inte riktigt så det känns.

Hon kallar de första månaderna efter förlossningen för den fjärde trimestern för att markera hur skör och traumatiserad kroppen är. Du ska vara lika försiktig och snäll mot kroppen som när du var gravid menar hon. Det hon säger gör mig både lättad, för att jag känner att kroppen är svag, men också ledsen eftersom jag måste acceptera att kroppen är svag. Jag vill vara stark nu genast! Efter nu snart ett år utan styrketräning vill jag bara lägga mig på marken och skrika när hon säger att jag måste vänta och vara försiktig. Speciellt eftersom hon nog har väldigt rätt.

Känslan av besvikelse överväldigad mig och jag orkar inte göra den där träningsplanen som jag hade tänkt och som hon också rekommenderar att man gör. Nej, nu måste jag faktiskt vara sur och arg och ledsen ett tag bara.

7 thoughts on “Träning efter graviditeten: besvikelse”

  1. Åh, jag blir förstås jätteglad att du läser/kollar, men ledsen att du blir ledsen. Glöm inte att mina råd är generella och att jag inte säger någonting om dig, for all I know är alla olika och plötsligt kan återhämtningen gå plättlätt. Har du någon stöttning av fysioterapeut i dagsläget? Det handlar jättemycket om att bli grundstark i mage/rygg/rumpa/ben och bäckenbotten, för att stabilisera få optimerade förutsättningar för att komma tillbaks till den träning du vill. Jag hoppas naturligtvis att din väg tillbaka blir spikrak! Lycka till!
    (Ps- förlåt om jag liksom ”tjuvläste”, såg bara din länk till blogg när du kommenterade hos oss…)

    Gilla

    1. Du får gärna läsa på min blogg! Jag är glad att du tog dig tid att läsa och svara! Jag har inte någon kontakt med en fysioterapeut men jag borde nog ta tag i det. En sak som jag tror krånglar till det hela är också att mitt barn hemskt gärna vill bli buren väldigt mycket. Det är lite olika men många dagar kan hon inte sova alls om hon inte blir buren. Håller på att öva på att knyta med vävd sjal och haft nytta av din serie om bärande. Men även fast det känns stabilt och bra med vävd sjal så får jag ont i nedre delen av ryggen (fast det tar längre tid än med trikåsjal), där jag haft ont under graviditeten. Men om jag inte bär henne och hon därmed inte sover blir både dagen men framför allt kvällen och natten väldigt jobbiga med övertrött bebis… så jag försöker lista ut hur jag ska göra för att båda ska må bra…och så blir jag besviken för att jag får tillbaka den där smärtan som jag trodde bara skulle försvinna genast efter förlossningen.

      Gilla

  2. Ah. Det brukar handla om en vanemässig hållning som behövs förändras. Om du ställer dig upp och tänker att du har en punkt precis nedanför bröstbenet och en punk vid symtomen (pubisbenet). Försök få dessa två punkter att närma sig varandra lite grann, det kommer innebära att du planar ut svanken lite och tippar bäckenet. Om du håller den hållningen (kommer krävas en massa styrka i magen) så får du troligen mindre ont av bärandet. Du behöver ha ganska mjuk svikt i knäna, tänk lite afrikansk dans. Hållningsförändringen plus mjuka knän brukar göra att en kan stå och vyssja rätt länge. Testa och säg om det hjälper!

    Gilla

    1. Du hade så rätt! Men jag förstod inte först så jag gjorde liksom för stor tippning och fick ännu ondare. Men så träffade jag en fysioterapeut och hon sa ju samma sak men kunde visa och peta och korrigera. Fast när jag kom hem fattade jag inte riktigt ändå. Men så läste jag ditt svar igen och då förstod jag! Så nu jobbar jag för fullt på att ändra hållningen. Det är svårt men börjar ge resultat! Tack för hjälpen!

      Gilla

Kommentera

