Sjalsekten

Igår var jag på sjalträff. Fick prova olika bärdon, tips om olika knyt och möta andra som gett sig in i denna djungel. Jag kände mig lite mindre ensam i mina försök att orka bära länge utan att få alltför ont. Det fanns ingen motsättning eller hierarki i om du trivdes med sele eller sjal eller båda. Stämningen var vänlig och välkomnande. Utom när Babybjörn kommer på tal. 

Det är som att det blir den tydligaste markören för denna grupp; hur man ska håna och tydligt distansera sig från de människor som bär i selar av detta märke. Historien om hur du som sjalbärare möter en Bb:are och antingen hamnar i konflikt alternativt övertygar denne om att byta till annat bärdon återkommer. Det är inte särskilt charmigt och känns mer som hemliga klubbar på mellanstadiet. Som att vi är så sjukt speciella och lite bättre än de där som inte har blivit upplysta och frälsta. Och genast har vi sett till att sjalsekten förblir liten och isolerad.

PS.Jag har en sån där omtalad sele hemma som jag hittade billig på loppis och som jag använder ibland. Men det sa jag inte till någon där. 

Kommentera

