Att njuta av städning 

Jag minns när min kollega berättade om när hon besökte sin syster som bor i en annan stad. Kollegan hade lovat att passa deras tvååring när hon var där och det gjorde hon så gärna. 

Hon berättade att hon då blev så förvånad över vad som hände när hon lekte med systersonen. Hennes syster och hennes man, som ständigt led av sömnbrist och annars älskade att sitta i soffan och dega, var nu som duracellkaniner. De flängde runt i huset och fixade och donade oupphörligt tills sonen behövde dem. Och det konstigaste var att de verkade så glada, sa kollegan.

Och nu förstår jag verkligen deras prioritering. Tänk att få en längre sammanhängande tid att bara fixa vad du vill tillsammans med din partner!

Varken jag eller maken är särskilt förtjusta i att städa men så hade vi bestämt oss för att söndag skulle bli städdag. T dinglade i sjalen på pappas bröst och jag kunde städa järnet. Maken städade också, men mest saker i midjehöjd. Och som jag njöt av att kunna fokusera helt på städningen. Jag passade på att organisera om i den där hyllan med alla konstiga prylar, rensa i kylskåpet och plocka undan allt som samlats på märkliga platser i köket. Och så dammsög jag noggrant med snabba yviga rörelser så att svetten rann längs med ryggen. Det kändes alldeles fantastiskt skönt att få göra fint efter att ha gått hemma i en lägenhet som bara blivit smutsigare. Och så tillfredsställande att få fixa de där grejerna som jag gått och tänkt ut på dagarna men inte orkat göra med en bebis på magen. 

Och då kände jag att jag verkligen förstod min kollegas systers rännande runt i huset. Det är mycket en bebis kan förändra. Som att få mig att njuta av städning. Men jag lovar, det ska inte bli för ofta. Vi kör ju allergifritt hem ju 🙂 (läs ostädat). 

3 thoughts on “Att njuta av städning ”

Kommentera

