Prioriteringslista

Sen vi började bära T mycket har kvällarna blivit betydligt mer uthärdliga. Hon är inte alls lika ledsen och övertrött. Hon är dock väldigt hungrig och vill därför vara med mig nästan jämt. Och somnar fortfarande sällan före tolvslaget. När maken har lagt sig och jag ska försöka få henne att acceptera att ligga i sitt babynest vid 01-02 på natten måste jag vara laddad med en stor dos lugn och tålamod när jag egentligen bara vill skrika ”kan du inte bara somna på kvällen som andra barn!”. Kvällarna är därfär inte den tid jag kan återhämta mig så mycket utan det måste ske mest på dagtid.

I början av min föräldraledighet ville jag så gärna hinna göra så mycket annat på jag dagarna förutom att ta hand om T. Men efter ett tag fattade jag att jag måste ändra på mina prioriteringar för att orka vara en bra mamma och inte bli tokig. Så nu när T vid ovanliga tillfällen inte sover på mig eller när hon accepterar att leka och sova hos maken en stund är min lista såhär:

  1. Sova eller vila är alltid viktigast!
  2. Äta är också väldigt viktigt. Om jag inte äter mår både kroppen dåligt och humöret sjunker som en sten. Det vet jag ju!
  3. Hygien var tidigare självklart men nu kräver det lite planering speciellt eftersom många av grejerna kräver två händer. Nu märker jag också hur viktig hygienen är för att jag ska känna att dagen är ”på riktigt” och inte en sån där undantagsdag då man är hemma och sjuk och går runt i pyjamas.
  4. Göra något avkopplande kul. Alltså något helt onödigt. Som att blogga eller se på tv. Kan funka kombinerat med amning eller sövning. 
  5. Träna. Jag vill så gärna och min kropp vill så gärna. Helst liksom ett litet hemmapass på 20 minuter. Men det blir oftast 2 minuter där, 1 minut där och wow 5 (!) minuter där. 
  6. Hushållsarbete: tvätta, plocka undan, laga mat. Jag måste påminna mig om att detta kommer på sjätte plats!!
  7. Projekt hemma som att rensa papper. 

    Men nu är det så att T ändå ordnar om i detta genom att hon i sjalen starkt föredrar att jag rör mig i en jämn takt vilket gör att punkt 6 och 7 och eventuellt även 4 blir gjorda i det dagliga ändå. Men det är inte dem jag anstränger mig för att få till och det är det viktiga jag hoppas att jag lärt mig nu.

    Kommentera

