”Ergonomiska” bärdon

Eftersom mitt barn vill bli buret mycket för att kunna sova dagtid har jag börjat följa tre grupper på Facebook om bärande och bärdon:”Bärsjalar”, ”Bärsjalar och bärselar säljes/köpes/bytes” och ”Ergonomiska bärdon. Vi i Göteborg med omnejd.”Alla är noga med att påpeka att de bara diskuterar/säljer/köper ergonomiska bärdon. Babybjörns selar är totalt bannlysta och utdömda som oergonomiska. Det får mig att fundera över ordet ergonomisk och hur det används.

När jag läser om ordet på Arbetsmiljöverket, 1177 och Ergonomiska sällskapet handlar det om att minska skador och smärta hos människorna i en arbetsmiljö samt se till att själva miljön underlättar snarare än stör och förhindrar dem i deras arbetet. Vad som är ergonomiskt är olika för olika personer. När det gäller barn och föräldrar/vuxna och bärande blir det lite extra krångligt eftersom arbetsställningen och miljön i bärandet ska vara bra för både barn och vuxen.

Vi börjar med barnen. Den vedertagna sanningen i grupperna är att det mest ergonomiska för barnet är att sitta med benen som ett M, knäna ska vara ovanför rumpan. Ryggen ska rundas som ett C. I Babybjörnen hänger benen rakt ner och ryggen rundas inte utan är mer rak. Den ställningen döms i grupperna ut som rentav farlig. Ställningen med M och C sägs gynna ryggens och höfternas utveckling hos det lilla barnet. Och visst tycker jag att positionen i sjalen ser skönare ut än den i BB men finns det något belägg för att det skulle vara farligt med det ena eller andra? Nej, inte som jag har kunnat hitta. Mia på BakingBabies kommenterar här att det inte finns några vetenskapliga belägg för att någon sele ger skador. Om du orkar läsa på engelska finns här en till genomgång av inläggen i debatten. Författaren kommer fram till att det enda forskningen verkar säga tydligt är att det som har en tydlig koppling med höftproblem är den sortens lindning av barn där benen är ihoptryckta hårt mot varandra och där barnet inte kan röra benen. IHDI, International Hip Displasia Insititute, en privatfinansierad intresseorganisation gör inlägget här i debatten som de flesta sjalfrälsta länkar till. De rekommenderar att bärdonet ger stöd åt barnet fram till knät, dock inte att knät är högre upp än rumpan. Märk väl att detta är rekommendationer som inte har stöd i någon studie. Det behöver inte betyda att det är felaktigt men jag menar en rekommendation där stöd fram till knät benämns som bättre än en utan inte är samma sak som att döma ut någon sele som farlig eller oergonomisk. IHDI är också tydliga med att de inte avråder från att använda någon specifik sele. 

Slutsats: det finns en del som talar för att barnets höfter mår bra av att få stöd ut till knäna i ett bärdon som barnet bärs länge i men inte tillräckligt vetenskapligt stöd för att döma ut något bärdon som varken oergonomiskt eller farligt för barnet. 

Så till de vuxna. En ergonomisk sele eller sjal ska inte göra ont. Då är den inte ergonomisk. Och visst verkar de flesta få ont av den gamla klassiska BB-selen utan höftbälte men efter att ha varit med i de nämnda grupperna i några månader förstår jag att många har ont även av andra selar också och till och med sjalar. Förstås! För det finns inget bärdon som är ergonomiskt för alla. Liksom det inte finns en stol som är ergonomisk för alla. Det sticker dessutom lite i mina ögon med någon som talar illa om en BB-sele för att de är så obekväma samtidigt som en ringsjal, vilken så uppenbart belastar snett, inte ratas!

Slutsats: det verkar svårt att hitta något bärdon som kan kallas ergonomisk för bäraren. Kanske vi inte bör använda det ordet då?

Jag anser att det blir problematiskt, förvirrande och onödigt polariserande när dessa grupper använder kategoriseringen ergonomiska vs. oergonomiska bärdon. Det är lätt att få för sig att ett bärdon som grupperna godkänner är ergonomiskt för just mig och att det är det bäst för just mitt barn. Mer tydligt skulle vara att kalla bärdonen ”ergonomiska” men eftersom det lätt får en ironisk eller fånig klang i mitt huvud har jag några andra förslag: 

Grodbärdon – för att grodpositionen är det som genomsyrar alla dessa bärdon.

Skönare/sköna bärdon – för att jag associerar ordet skönare till något subjektivt snarare än vetenskapligt och kopplat till sjukgymnastik som jag läser in i ordet ergonomiskt. Tänk vad trevligt om målet helt enkelt var att det ska vara skönt för både bärare och barn. 

Slutligen vill jag nämna att jag har valt att bära T i sjal. Hon verkar trivas och jag får mindre och mindre ont i kroppen. Jag känner mig också tryggast med att ha henne i grodposition eftersom jag ofta bär länge. Men det är inte så viktigt vad just jag väljer. Det som jag blir irriterad över är ordet ergonomisk. Kan vi inte bara sluta använda det i detta sammanhang! Det blir lätt så svartvitt, rätt och fel och en uppdelning där folk ska upplysas om ”sanningen”. Snälla låt oss slippa missionerandet. 

Kommentera

