Handla kläder

När jag fyllde år för några veckor sedan fick jag bland annat ett presentkort till min favoritklädbutik. Och eftersom jag är en sån där typisk medelklass kulturtant och lärare är det Gudrun Sjöden. Mina späda drag gör dock att jag inte passar i de där stormönstrade färgglada tält som de flesta förknippar med affären så det är oftast mest inbitna Gudrun Sjöden-folk som märker hur stor del av min garderob som kommer därifrån. (Mycket har också fungerat utmärkt under graviditeten.)

Men det har helt enkelt inte gått att prova kläder med dottern i sjal på magen så jag har bara suktande bläddrat i katalogen. Så kom äntligen helgen då vi inte hade massor planerat. Vi åkte in till stan. Maken bar dottern och drog iväg på en runda (och träffade en sjalfantast som han pratade sjalar med!) medan jag provade och provade och provade. Jag väger 10 kilo mer än innan jag blev gravid och brösten är så stora i jämförelse med förr. Min profil är väldigt annorlunda och jag vet inte alls vad som klär mig. (Och kanske jag vill klä mig lite annorlunda nu när jag är mamma?)

Jag stod där och försökte vänja mig. Utan att skynda. De modeller jag brukar köpa var inte smickrande längre. Och så ska plaggen helst vara amningsvänliga och sjalknytsvänliga. Hm, svårt. Men till slut hittade jag en klänning som verkligen satt fint. Lite längre. Som en mamma? Och så kände jag att jag lite mer kunde acceptera min nya kropp. Det där att amningen gör att man gör ner i vikt utan ansträngning verkar inte hända med denna kropp så jag får nog dras med de här nya formerna ett tag. Idag fick vi till slut lite bättre relation kroppen och jag.

Kommentera

