Träning efter förlossningen: 2,5 månader

Fokus för min träning nu är att klara vardagen utan smärta och alltför mycket trötthet.

Jag gör knipövningar så ofta jag orkar motivera mig till att göra det och kontrollerar styrkan regelbundet vid toalettbesök. Olika knip och information hittar jag i appen Tät. Jag märker skillnad sen jag för några veckor sedan började förstå hur jag ska knipa. Men jag tycker att det är sjukt tråkigt. 

Jag bär på dottern i sjal några timmar varje dag. Hållningen justerar jag lite smått konstant så att ryggen får hjälp av magmusklerna. Andningen får jag påminna mig om att hålla djup. Sjalen pressar mot diafragma och mage och det gör att jag kan råka andas lättare och sämre. Jag kan också få sämre andning av att jag är rädd att få ont och därför spänner mig. Läs det Mia skriver om hur andning och bäckenbotten hänger ihop här. Och så försöker jag förstås bli bättre på att knyta och spänna.

Jag går man minst en promenad om dagen med dottern sovandes i sjalen. Då får jag lite konditionsträning och bål- och benträning. Promenaden ska vara lagom lång så att jag inte får ont eller blir alltför trött. Efter promenaden eller efter mycket bärande hemma måste jag påminna mig om att stretcha!

Hemma försöker jag lyfta upp dottern med magstöd och inkorporera övningarna jag fått av en fysioterapeut i det vardagliga. När maken kommer hem orkar och kan jag ibland ta mig ett litet träningspass ifred där jag utforskar nya övningar och tränar med appen Mammamage.

Längtar till gymmet. 

4 thoughts on “Träning efter förlossningen: 2,5 månader”

Kommentera

