Vagnen rullar!

Det brukar rekommenderas att byta till sittdelen i vagnen först när barnet kan sitta själv. Och det gör inte T ännu men hon är på gång och jag kände på mig att hon skulle älska att ha den där utsikten som hon får i sittdelen.

Så vi prövade. La extramadrassen från liggdelen underst, sedan bärskyddet med lite extra lager under knäna så att hon inte sjunker ner och sist bärsjalen som täcke och stöd på sidorna. Och vilken glad tjej vi fick se! (Kanske hon inte är ett så hardcore kängurubarn som jag fruktade) Det var inte en engångsföreteelse utan hon reagerade på samma sätt varje dag hela veckan. 

Mest sitter hon där och tittar på mig och vi pratar massor med varandra. Då och då kikar hon på det vi passerar men bäst är ändå att få en så perfekt vinkel mot mamma. Vi har en alldeles särskilt fin kommunikation där när allt annat rör sig utan vår magiska ögonkontakt. Det blir en annan sorts närhet och intimitet än den i sjalen då det är mer kroppskontakt än ögonkontakt. 

Och döm om min förvåning när hon lägger huvudet på sidan och somnar. Ja SOMNAR i vagnen! Det känns så fantastiskt skönt att hon trivs i vagnen och att hon till och med kan sova där.

Men sjalen har inte förlorat sitt syfte ändå. När hon är uppe i varv är sjalen grym för att lugna. Och när vi ska gå på stigar i skogen är det fint att kunna byta till sjalen. Och när jag behöver använda händerna hemma och hon vill vara nära (nästan jämt) har jag nu mer energi kvar till att bära henne. Hurra!

Kommentera

