Men vad ska vi prata om nu då?

Min vardag är ganska enahanda. Visserligen tycker jag och min man att det är otroligt spännande och roligt att prata om de små små utvecklingssteg dottern tar varje dag men ibland blir jag bara så trött på detta eviga samtalsämne. Kan vi inte prata om något annat?! 

Ja men det är inte så lätt att hitta något som är så intressant att det tål alla de avbrott som det kära barnet fixar. Känslostormar, amningshjärna och sömnbrist gör också sitt för att sänka samtalen. Vi som annars älskar att diskutera i oändlighet… Nu går det inte lika lätt. Och då kan ibland mörka tankar om identitet och vår relation komma. Det är ju trist.

Så vi har bestämt oss för att anstränga oss lite extra för att hitta samtalsämnen. Lyssnar på nyheterna, tipsar varandra om radiodokumentärer och bloggar. Läser boken till bokcirkeln. Och vips hittade vi tillbaka till diskussionerna. I alla fall ibland. Det gör gott för att mota undan känslan av overklighet och hjälper mig att få lite distans till det här märkliga liv jag nu lever. Och så känns det som att vi fortfarande är samma par som vi var innan, fast nu med barn. 

Kommentera

