Bästa beskedet: hejdå hydronefros

I fredags ringde en läkare och berättade om resultaten från de senaste undersökningarna.

Gammaröntgen visade att hennes njurfunktion är helt normal. Hurra! På ultraljudet såg man att förstoringen av njurbäckenet har minskat ännu lite mer. Hurra igen! Den sammantagna bedömningen läkaren kom fram till var att de inte kunde hitta något fel på henne och att hon därför avskrivs som patient hos dem. Förstoringen har minskat så stadigt att de bedömer att den kommer att fortsätta göra det och framför allt att minskningen tyder på att själva orsaken till förstoringen inte finns kvar. Hon behöver därmed inte ta profylaktisk antibiotika längre. Jag blev mållös.

När jag hade lagt på telefonen satt jag och grät med T i famnen. Jag grät av glädje för att hon är frisk. Jag grät av sorg över all oro och rädsla jag känt de senaste åtta månaderna. Jag grät av lättnad över att den där tyngden ovanpå axlarna släppte. Jag grät av tacksamhet över den utmärkta sjukvård och hjälp vi fått.

Det har varit väldigt jobbigt, kanske egentligen främst på grund av den där första läkaren som skrämde upp oss.

Här är alla inlägg om hydronefrosen från början till slut:

Under graviditeten:

Rutinultraljudet

Efter rutinultraljudet

Nya besked

Ultraljud vecka 26

Lyckligt slut?

Tips från kuratorn 1

Tips från kuratorn 2

Ultraljud vecka 29

Ultraljud vecka 33

Ultraljud vecka 37

Och här kom hon ut! Efter förlossningen:

Första besöket hos urologen

Andra besöket hos urologen

MUC på barnsjukhuset

Gammaröntgen

2 thoughts on “Bästa beskedet: hejdå hydronefros”

Kommentera

