Konsten att hoppas lite lagom

När du inte lyckas trösta ditt barn eller få hen att sova eller äta etc får du oftast en massa råd och tips. Och så vill man ju pröva de där knepen i sin desperation. Värst är det om det ska prövas på natten när du är sjukt trött och grinig och BARA VILL SOVA! Som hejhejvardag skriver om här till exempel. 

Då gäller det för mig att hoppas lagom. Jag måste förstås genomföra nyheten med fullt engagemang och tilltro till att det kan gå men i hemlighet måste jag också tänka att det kanske inte går. Så att jag inte blir alldeles förtvivlad för att jag hade lagt all min tilltro till det nya knepet. Kanske det funkar en annan gång, med annan hastighet, sång i bakgrunden eller vad det nu kan vara. Jag ska liksom ha lite tillbakalutad obryddhet inställning till alla metoder. Då går det bäst. Och vips så funkar något och så kan det ibland nästan vara svårt att minnas hur det var innan när jag desperat sökte en lösning. 

1 thought on “Konsten att hoppas lite lagom”

Kommentera

