Våra sjalar

Efter allt prat om sjalande tycker jag att det är dags att berätta om vilka vi har.

Från vänster:

1. Yaro la vita black-white hemp ringsjal. 60% bomull och 40% hampa 240 gsm (täthet). Detta är en ny sjal och ännu inte inbruten (betyder typ ingådd) men jag tycker väldigt mycket om den ändå. Den är rejäl men känns inte tjock. Den är greppig (mycket friktion) och det gillar jag extra mycket när det är en ringsjal eftersom den redan från början belastar snett. Då vill jag verkligen inte ha något tunt och glidigt. Dessutom är den så snygg! Det ska bli spännande att se hur den blir när den är inbruten och när T blir tyngre.

2. Yaro turtle yellow black storlek 7. 100% bomull 230 gsm. Detta är en begagnad sjal som är mjuk, fluffig och väldigt förlåtande mot dåliga knyt. Därför är den toppen att prova nya knyt med. Den avlastar ganska bra och har en förmåga att inte korva sig över axlarna som många andra sjalar. Den känns också lite varmare än det andra, kanske på grund av att den är lite fluffig. 

3. Moby wrap trikåsjal. Det var denna sjal som verkligen fick oss att börja sjala. Vi fick den av en gammal vän och den var fläckig och noppig men så lätt att knyta med! Sen när det blev väldigt mycket bärande ett tag och jag fick ont i kroppen vågade jag mig på (eller var desperat nog) att pröva vävd sjal igen (första försöken strax efter att vi hade kommit hem från BB gick väldigt dåligt).

4. Hoppediz small stripe Lille storlek 7. 100% bomull. Tätheten är inte utsatt på hemsidan men det är en av de gamla klassiska hoppe-sjalarna som är ganska stumma och styva. Köpt begagnad men kan nog brytas in ännu lite mer. Vi kallar den för kökshandduken på grund av mönstret men också för att den har en sån där rejäl känsla. Pålitlig. Mer stel än mjuk. Som en hård men varm kram. Den är som en rustning. Inte särskilt lättknuten men eftersom styvheten tvingar dig till noggranna knyt sitter den sen fantastiskt bra och är den i samlingen som avlastar allra bäst. Väldigt greppig vilket jag gillar skarpt men inte sjalen jag provar nya knyt med. Men så bra när T är orolig och trycker ut sig från bröstet. Denna sjal kan hon inte töja ut det minsta! Jag tror också att den kommer bli mer och mer populär ju tyngre hon blir. 

5. Ellevill yoga blue storlek 7. 100% bomull, täthet ej utsatthet men tunn. Den är klart tunnare än de andra och har lite elasticitet i sig. När T är orolig och trycker sig ut kan hon lyckas rucka lite på sjalen (fast inte så att hon kan ta sig ur inte) och det irriterar mig. Men när jag knyter en noggrann fwcc (basknytet med vävd sjal) och jag sprider tyget lagom över axlarna är den dock förvånansvärt skön och trycker liksom inte in. Magiskt. Den är också svalast på grund av tunnheten och därför väljer jag ofta den inomhus eftersom jag är en svettig typ.

Vilken är bästa nybörjarsjalen? Av våra sjalar skulle jag säga att Ellevill är bäst för nybörjare. Yaro går bort för att den är extra bred, Hoppediz för att den är så stum och styv. Ellevill är dock den som jag tror kommer väljas bort tidigast när hon blir tyngre. En annan sjal som ständigt återkommer som nybörjartips är Didymos Indio. 

MEN det är också viktigt att du tycker att sjalen är fin. Annars är det inte så kul att knyta och när du är ute med sjalen hamnar den liksom mitt i blickfånget för folk och då är det ju trist om du inte egentligen är nöjd med sjalen.

Varför storlek 7? Jo för att min man som är bred ska kunna använda dem också. 

Varför flera sjalar? För att de passar för olika situationer och knyt samt för att de belastar olika på min stackars kropp.

Vad har de kostat? Dessa är alla vad man i sjalvärlden anser billiga sjalar och kostade mellan 500-800 kronor. 

Vi får se om det blir fler sjalar. Om vi fastnar för att bära på ryggen, senare när vi vågar pröva, kanske vi bör skaffa en kortare sjal. Och kanske vi får skaffa ännu mer rejäla sjalar om hon fortsätter att vilja bäras som äldre och tyngre. Vi får se. I nuläget är vi nöjda med urvalet. 

1 thought on “Våra sjalar”

Kommentera

