Därför tränar jag

Jag tränar inte för mitt utseende eller vikt. Jag har aldrig upplevt att träning gjort mig snygg och som jag läst på bland annat på Träna styrka och Träningslära är träning ett dåligt sätt att försöka gå ner i vikt på, exempelvis här. (Träning verkar dock vara viktigt under viktnedgång för att se till att tappa fett istället för muskler.)

Nej jag tränar för att må bra. Jag tycker om hur Lite längre formulerar det: träning som investering. Liksom att träna för att klara att leva, inte bara överleva. Klara vardagen när den är som bäst och sämst. Klara de riktigt svåra hinder som ibland landar i ens liv. Jag började faktiskt styrketräna för att klara av graviditet och förlossning. Fast det glömde jag sen för jag blev så uppslukad av den nog största anledning till att jag tränar. 

Det är så skönt. Speciellt nu när jag hittat en träningsform jag verkligen gillar. Det är som när en katt sträcker på sig. Eller när min lilla dotter envisas med att försöka stå upp. Kroppen ropar ”använd mig! snabbt! tungt! jag vill utmanas!”och den jublar när jag följer impulsen. Efter ett pass är det som att kroppens alla delar sitter lite bättre på plats. Som att de timme efter timme hamnat lite mer snett men nu äntligen fått hjälp att fixeras tillbaka till sitt rätta läge och samtidigt blivit rengjorda och oljade. 

Viktigast för att vilja träna är nog att hitta något som känns sådär så att man längtar. Det gör jag.

One thought on “Därför tränar jag”

Kommentera

