Förlossningsskador och barnmorskorna 

Mia på BakingBabies skriver här och Louise på hejhejvardag här om att prata om förlossningsskador. Mia frågar sig om det finns någon vits med att berätta, informera och diskutera om förlossningsskador eller om det bara får kvinnor att bli rädda. Svaret från Mia och Louise är att de tycker att det är bäst prata om det!

Min förlossningsrädsla handlade till stor del om rädsla att gå sönder och att inte få hjälp. Jag upplevde att min barnmorska och barnmorskorna som höll i de små kurserna tog lite illa upp av min oro inför förlossningsvården. De uttryckte att det var synd om barnmorskorna som kom i dålig dager av ”alla de överdrivna artiklarna” och försökte lugna mig med att det går bra för de flesta. 

Jag blev inte lugn av det. Jag blev också ganska sur över att de lyfte fram barnmorskornas känslor när jag kom där som förlossningsrädd. Jag var rädd att få stora skador som sjukvården vad jag läst är ganska dålig på att behandla och de pratade om någon annans känslor! Jag brydde mig faktiskt inte alls om deras känslor i det läget.

När jag sen läste SBU:s rapporter 1 , 2, om forskningsläget kring att förebygga, diagnostisera och behandla förlossningsskador blev jag ännu mer övertygad om att barnmorskorna gör så gott de kan men helt enkelt har väldigt lite att gå på. Så jag kunde bara hoppas möta personal som med lång erfarenhet hittat metoder som verkat ge lite skador på mamma och barn. Hur kan det vara lugnande? Jo, jag fick helt enkelt en mycket bättre inställning till förlossningspersonalen. Vi hamnade liksom på samma sida i striden för en bättre förlossningsvård, på offersidan. 

Sen gick det bra. Jag kände mig trygg med personalen och fick all möjlig hjälp. Jag gick sönder lite grann, grad 1. Vad det berodde på? Vem vet?

Kommentera

