Dipp i amningstålamodet

Kanske är det för att hon har börjat smaka på mat och att jag därmed kan ana ett slut på amningen. Som när kissnödigheten ökar dramatiskt precis när du kommer fram till dörren. Eller så är det för att hon har blivit så kinkig med amning. Jag kan bara sitta i soffan eller i sängen. Det är ganska mycket bökande, gråt och skrik. Och så har hon så svårt att sova och somna på dagen att jag får ett långt sövpass om jag inte låter henne sova i min famn efter amningen som hon gör ibland. Och då måste jag sitta still ännu längre. Eller så är det nattningarna som jag alltid måste ta. Evighetslånga amningar och så svårt att somna. 1-3 timmar sittandes i sängen i mörkret. Och sen kan jag bara lämna sängen en liten liten stund, annars vaknar hon och är pigg! Bah! 

Plötsligt känner jag att det är så svårt att stå ut. Det kryper i kroppen och jag blir besatt av tanken på när jag ska få röra mig igen. Ryggen värker. Armen hon vilar huvudet på domnar. Bröstvårtan svider. Rumpan värker. Tålamodet och acceptera-läget-toleransen är noll. 

Kanske det också har att göra med att hon blivit lite mer krävande att ha att göra med än innan. Det är liksom svårt att hantera en utveckling åt det hållet även fast jag vet att det är en utvecklingsfas och att det inte kommer vara för evigt. 

Mysigt med amning, nja. Sitta-still-tortyr känns det som just nu.

2 thoughts on “Dipp i amningstålamodet”

  1. Hej! Vilken fin och härlig och ärlig och underbar blogg du har! Jag blev mamma till en liten pojke i.maj 2016 och fastnade i dina inlägg nu med STOR igenkänning! Tack för att du delar med dig så ärligt av allt! En stor kram och heja på med mammaskapet!

    Gilla

Kommentera

