Alltså dagens småbarn!

Nu har jag stött på det några gånger. Tanterna (som jag skrivit om förut angående graviditet)  och deras minnen av småbarnslivet. De säger något som ”dagens småbarn är det så knussligt med, jag gjorde minsann… och…med mina barn och det gick bra”. Det är som att de tycker att det daltas nuförtiden och att det är så mycket problem med barnen nu. Jag funderar över varför. Här är mina teorier:

  • De har glömt. Barnen var lika kluriga, kräsna och motsträviga då som nu. Men minnena har förenklats och de minns bara hur de löste problemen och inte den långa vägen dit.
  • Barnen fick skrika mer. Vi har en kultur som är mer barnfokuserad nu. Vi försöker lyssna på barnen och deras behov. Det är jobbigt och kan nog gå till överdrift ibland. Men jag tror också att det finns mer plats för barn att vara på olika sätt och förhoppningsvis ett mer individanpassat föräldrarskap. Förr anpassade sig familjen mindre efter barnen. 
  • Man höll käft. Alla har väl det jobbigt. Det är jobbigt att ha barn. Inget att gnälla över.
  • Just deras barn var lätta att ha att göra med. Jag träffar så mycket barn i jobbet och nu även små bebisar som mammaledig och ju fler jag ju tydligare blir det: barn är så olika. Vissa barn passar helt enkelt bättre in i mallen för ett smidigt barn. Fast jag har aldrig träffat en äkta tant som erkänt att de haft något smidigt barn. 

    Sen jobbar föräldrar mer nu än för 20 år sedan.

    Jag tycker i alla fall att föräldrar får klaga över att det är jobbigt att ha barn. Att vädra mina känslor har gjort underverk för mitt psyke när jag sent omsider lärde mig det.

    Kommentera

