Mitt underliv idag

Mia på BakingBabies skriver om hur hennes underliv känns och fungerar en dålig dag och Cissi Wallin om mer slem efter barnafödande och andra saker som ändrats. Så till mitt underliv 4,5 månader efter förlossningen. Det känns lite obehagligt att skriva om det men samtidigt befriande.

Mitt knip blir bättre men känns inte alls som förr. När vi har sex känner jag att jag inte alls har samma kontroll. Ärren efter de ca 15 stygnen på tre ställen på de inre blygdläpparna har skavt, värkt och gjort ont. Främst under samlag men även annars. Jag har liksom känt underlivet ofta. Slemhinnorna har också varit väldigt sköra, torra och lite lätt svullna. (Jag sköljer underlivet med vatten och smörjer med olja varje kväll. Det känns skönt. Om jag orkar och har möjlighet masserar jag ärren lite enligt Mias instruktioner som är länkade nedan.)

När vi har sex har vi lärt oss att vara väldigt försiktiga i början av penetrationen, efter ett långt förspel med mycket glidmedel, eftersom ärren sitter vid slidöppningen som därför är öm och känslig och lite stel av ärrvävnaden. (Jag listade ut att det nog delvis är ärren som spökar efter att ha läst Mias inlägg om ärrvävnaden i underlivet). Det är mycket svårare för mig att få orgasm. Jag får lättare ont, både vid slidöppningen, längst in och på alla slemhinnor, och därför har vi inte sex så länge och inte flera dagar i rad (vilket i och gör sig inte händer ändå). Oron över eventuell smärta gör att jag nog spänner mig. Och att vi alltid har bråttom. Och att dottern antingen ligger i sängen och jollrar bredvid oss eller i spjälsängen alldeles intill. Det känns verkligen osexigt och lite absurt men det verkar vara enda sättet. Men trots att det är annorlunda och ibland gör ont är det är också skönt och roligt, känns nästan lite galet, att ha sex ibland så vi försöker bygga på det. 

Nu gör det mindre ont i vardagen och det känns som att slidan håller sig på plats bättre. Tidigare kunde jag känna att slidväggarna buktade framför allt på kvällen och livmodertappen flyttade sig ofta långsamt neråt under dagen. 

Jag har haft mycket mensvärk, lite lätt sådär som när mensen strax kommer. Men ingen mens kom. Ett tag fruktade jag faktiskt att jag var gravid. Men nej. Tack! 

Idag kom det dock lite mer blodigt på pappret och efter den förra väldigt beskedliga mensen (trots kopparspiral) ser jag nästan fram emot att få mens. Nästan. Något nytt nu är en helt annan värk som känns i blygdbenet och går bakåt. Det känns som att det är i benen i bäckenet. Jag blöder mindre och kortare. 

Allt som allt känns underlivet helt okej men liksom lite tråkigt, ledset och trött. Men jag har gott hopp om att det kommer bli bättre inte minst efter att jag slutat amma. Jag ser fram emot ett starkare knip, att ärren inte känns mer och lite härdigare slemhinnor. Och att vi hittar till min orgasm lite oftare igen. 

One thought on “Mitt underliv idag”

Kommentera

