Vad tänker du på?

Ja, jag vet att det är helt fel nivå. Faktiskt år kvar tills dottern kan uppskatta en bok som denna. Men den är så fin och fantastiskt! Stod där på utgallrathyllan och väntade på mig.

Jag älskar böcker. Romaner. Ungdomsböcker. Barnböcker. Bilderböcker. Jag älskar att läsa för och med mina elever och har så sett fram emot att läsa med mitt barn. Pekböcker och de väldigt enkla böcker dottern uppskattar nu är tyvärr dödligt tråkiga. 

I smyg har jag börjat skaffa roligare böcker som vi kan läsa sen. Som den här.

Jag och maken läser och njuter och öppnar flikarna. Bilderna är så ljuvliga och får mig att känna en stor ömhet inför mänskligheten och känslorna och tankarna vi kan bära på. Här är ett exempel. Den lilla texten lyder: Hugo tänker på sin lyckliga barndom.

Jag kan bli sådär lycklig och varm på ett alldeles speciellt sätt av bilderböcker som liksom ringar in levandet som denna gör. Som någon slags självklar bildpoesi som tar tag i mig. Som riktigt bra litteratur helt enkelt.

Kommentera

