Stafettmatlagning

Vi ägnar oss åt det ganska mycket. Det brukar börja med att jag lagar mat innan min man kommit hem men hinner inte klart. (Han har ett jobb där det är svårt att gå en bestämd tid så jag vet aldrig när han kommer och jag är hemma med en oberäknelig bebis) Han kommer hem, gullar med dottern en stund och sen börjar hon skrika för att hon kommer på att hon är hungrig. Vi byter roller. Jag langar fram bröstet och maken gör färdigt maten. Han ropar till mig i soffan vad jag hade för plan med den och den kastrullen och jag ropar tillbaka vaga instruktioner.

Det är riktigt roligt. Vi älskar att laga (och äta!) mat både två och vi gör det gärna tillsammans. Vi kan våra styrkor och olikheter och de där skillnaderna i våra sätt att laga mat gör det så spännande att stafettmatlaga. Jag har oftast en suddig bild av hur maträtten ska se ut och när maken ska tolka den blir det aldrig som jag tänkte. Det blir en överraskning och denna gillar jag faktiskt. Han går igång på att försöka avsluta mina börjor och utmanas eftersom han inte hade valt den maträtten själv. Så kul!

Kommentera

