Det är väl bara att pröva! Eller? 

Min syster gav jag mig ett gott råd som jag tog med i mitt grundförhållningssätt som förälder. Då handlade det om amningen men det är applicerbart på alla möjliga förändringar och nyheter i livet med det lilla barnet. 

Såhär var det. På BB försökte vi lära oss det här med amning så att det var bekvämt för båda. Det var svårt. Jag fick både sår och blåmärken på bröstvårtorna, ont i handlederna, nacken, axlarna och ryggen. Sittande lite tillbakalutat var den enda ställning som vi fick till där på BB. Vi provade att liggamma med det blev dottern helt förvirrad av och fick inget bra grepp. 

Väl hemma efter någon vecka, trött och öm i hela kroppen och själen, blev jag käck och tänkte att nu är det dags att vi lärde oss att liggamma. Det talas så varmt om det typ ”vi somnar båda två” och ”det är så praktiskt”. Och man måste ju kunna flera amningsställningar ju, tänkte jag hurtigt. 

Vi provade och det gjorde ont och var obekvämt. Min fejkgravidmage var ivägen,  ryggen värkte, armen domnade bort och nacken gjorde ont. Hon tappade taget, fick ett dåligt tag, blev sur, svalde luft, behövde rapa osv. Det var alltifrån bekvämt och praktiskt. Jag blev förvånad över hur svårt det var och hur nedslagen jag blev av det misslyckade försöket. Jag hade av någon märklig anledning räknat med att det skulle fungera efter en halvtimmes trixande i sängen. 

Någon dag senare pratade jag med min syster och berättade om mina försök och så påminde hon mig om det självklara. Gör det som funkar. Pröva något nytt först när du är sugen, nyfiken och laddad med tålamod. Räkna inte med att det kommer funka direkt. (Som jag skrivit tidigare: hoppas lite lagom) Se det mer som ett kul experiment. Och så berättade hon om hur hon bara kunde liggamma den första tiden med sitt barn. Att hon inte på allvar försökte lära sig andra ställningar förrän hon kände att hon orkade några veckor senare.

Och det där rådet har följt med. Jag har märkt att vi antingen provar nyheter i den där positiva experimentandan, i stor desperation för att situationen måste lösas eller smärtfritt spontant och odramatiskt i stunden. 

PS. Vi lärde oss till slut att liggamma men det är fortfarande ingen favorit. Endast när jag är helt sjukt trött står jag ut med hur ryggen värker och hur hon sliter och drar i bröstvårtan.

One thought on “Det är väl bara att pröva! Eller? ”

Kommentera

