Mental bakfylla 

Jenny Larsson skriver om mental bakfylla efter intensivt umgänge under julhelgen och jag är i den nu. Bakfyllan alltså. 

När jag räknar efter har jag varit väldigt social i sex dagar nu mer eller mindre intensivt. Jag kände egentligen redan på dag två att jag behövde en paus. Men alla ville ju träffa söta dottern och så fattade jag nog inte hur slut jag var. Maken har också varit sjuk i kanske en månad nu och jag har fått ta dottern ännu mer. Min helglyx, att få sova lite längre på morgonen, har uteblivit alldeles för länge. 

I förrgår kom första varningen, en svag huvudvärk tillsammans med tröttheten jag vant mig vid nu. Vi åkte hem från makens släkt och passade på att äta och få nya beslag på IKEA. På kvällen fick jag ont i magen a la magkatarr som jag kände av redan innan jul. Hade svårt att sova på natten. Kroppen var stressad, arg och frustrerad. Igår hade vi besök. Det var dumt. Jag kände mig som en zombie. Sov tungt på natten och vaknade med migränhuvudvärk och illamående som långsamt accelererade. Maken mådde lite bättre och tog dottern på lång promenad medan jag låg i en mörk och tyst lägenhet och kände hur min kropp som hade stelnat steg för steg blev mosig och varm. 

Nu är det bättre. Käkarna är fortfarande hårda spända och huvudvärken har blivit svirrande. Det kommer bli bra nu. Men vi har bestämt oss för att inte träffa någon på nyår. Eventuellt lagar vi något gott. Eller så gör vi inte det.

Kommentera

