Andra kvinnors viktnedgång

Jag har skrivit tidigare om hur krångligt det kan vara för en kvinna att prata om sin bantning för att du å ena sidan måste vara smal för att slippa fetpåhopp ”det är så ohälsosamt” och samtidigt inte får banta för att inte bidra till smalhetsen. Helst ska du vara naturligt smal och snygg.

Underbara Clark har nyligen skrivit om den massiva kritik hon mötte när hon för några år sedan bloggade om sin viktnedgång och hur män, exempelvis Leif GW Persson, inte alls får möta samma kommentarer när de pratar om samma sak. Hon menar att män får göra vad de vill med sina kroppar medan du som kvinna ställs till svars för vad du än gör eller inte gör med din kropp. Det är lite som att det inte är din kropp. Det är allas kropp. Hennes rubrik ”Det snällaste vi kvinnor kan göra är att lämna varandra ifred” sammanfattar det hela och jag håller med. Men jag märker att jag har lite svårt för det ändå.

I en mammagrupp magrupp jag är med i på Facebook diskuteras allt möjligt. Ibland även vikt. Och jag blir irriterad, avundsjuk och sur. Över före och efterbilder med såna där platta magar som jag vet att jag aldrig kommer få. Över mammor som berättar att de gått ner alla 20 gravidkilon utan ansträngning. Över att de får beröm för att de gått ner så mycket, de där som inte plågat sig något alls, när de egentligen borde få ett ”Grattis till generna!” Och jag känner mig tjock och ful.

Men det får vara så. Mina känslor ska inte få hindra andra kvinnor från att vara stolta och glada över sina kroppar. De ska få berätta om sin vikt och fota sina magar. Hur de än ser ut. För det är deras kroppar och deras liv. Och så får jag sura bäst jag vill.

Kommentera

