Två nya sjalar 

Jag har börjat bära dottern på ryggen och efter ett par gångers övande med våra långa sjuor (5,2 meter) (läs om dem här) började jag mer och mer längta efter något kortare. Det är redan rätt klurigt att börja knyta på rygg och att dessutom göra det med för lång sjal är minst sagt svettigt. 

Så nu har vi köpt två begagnade helt olika sjalar. Det blev storlek fem (4,2 meter) så att maken ska kunna använda dem för ryggknyt och för att jag gillar olika avslut som kräver lite mer tyg. Så tänkte vi. Men när de väl kom märkte jag att storlek fem nog är min basstorlek (alltså längden som krävs för att göra fwcc med knut på ryggen, länk) så om det ska gå snabbt och jag inte ska sitta ner tar jag gärna en av nykomlingarna även till magknyt! 

Så till sjalarna.

Yaro basket Emerald strl 5, 100 % bomull, 230 gsm. Den är mjuk, tättvävd och känns tunn och smidig. Inte fluffig som Yaro turtle utan mer som ett par slitna goa jeans. För trots att den är ganska tunn känns den stark. Det är lite stretch som döljer dåliga knyt men inte så mycket att knytet ändrar sig under bärande. Mittemellan glid och grepp. Det är min favorit till dubble hammock (dh) där det är två lager tyg och därför kan bli lite svårt att spänna om det är en väldigt greppig sjal. Enkel ryggsäck tycker jag dock är svårt med denna och föredrar då nästa sjal.

Yaro la vita black white hemp storlek 5, 60% bomull 40% hampa, 240 gsm. Detta är samma sjal som jag har som ringsjal. Den är inte inbruten och är därför hård och stel och väldigt greppig. Det är det som gör den perfekt till ruck, alltså ryggsäck, vilket är basknytet på rygg som folk brukar rekommendera att man börjar med. Sjalen är inte ett dugg förlåtande men när jag kämpat klart med den sitter dottern så skönt och bra. Den känns stark och dottern lyckas inte förstöra sätet utan mycken ansträngning (kallas att poppa när barnen håller benen raka rakt ner och svankar, en sjalares mardröm). Sen är den ju så vacker också.

Så nu har vi sju sjalar.

Kommentera

